۱۲ اشتباه استارتاپ ها در استفاده از شبکه های اجتماعی

دوازده اشتباه استارتاپ‌ها در استفاده از شبکه های اجتماعی و چگونگی دوری از آنها

اگر صاحب کسب و کار جدیدی هستید، احتمالا خیلی خوب می‌دانید که باید یک حضور رسانه‌ای اجتماعی قوی داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار مناسبی برای کسب و کارها هستند تا بتوانند مشتریان، بازدیدکنندگان و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند. اما برخی اشتباهات بزرگ در این میان وجود دارند که با دوری و اجتناب از آنها می‌توانید تجربه خوبی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشیم. در اینجا ۱۲ اشتباه در مورد رسانه‌های اجتماعی و نحوه اجتناب از آنها آورده شده است.

 

۱- نداشتن هدف

هر استارتاپ نیاز به یک برنامه کسب و کار دارد؛ برنامه شما برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید بخشی از آن باشد. کلید تعیین اهداف برای شبکه‌های اجتماعی شناسایی مشتریان هدف شماست و سپس تعیین اینکه در کجا باید آنها را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر جمعیت آماری شما زنان هستند به پینترست نگاه کنید، اما اگر هدف شما مشتریان زیر ۲۵ سال است اسنپ چت را بررسی کنید. بنابراین یک راهکار مناسب برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی داشته باشید. بدانید که از هر شبکه اجتماعی چه انتظاری دارید و در پی چه هدفی هستید و برای تحقق این اهداف طرح و برنامه مطلوب و قابل اجرا داشته باشید.

۲- عدم تعیین معیارهای مناسب

داشتن یک هدف کمک می‌کند تا بسنجید چگونه می‌توانید به خوبی به هدف بزنید. با ابزاری مانند Facebook Insights و توییتر آنالیتیکز می‌توانید ردیابی کنید چگونه مشتریان به پست‌های خاص واکنش نشان می‌دهند، چند وقت یکبار برند شما را منشن می‌کنند، میزان ارجاع افراد از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت چگونه است و سایر واکنش‌ها و بازخوردها نیز قابل اندازه‌گیری است. قطعا نداشتن شیوه و رویکردهایی برای ارزیابی کارکرد شبکه‌های اجتماعی باعث هدر رفتن انرژی صرف شده خواهد شد. تعیین این معیارها به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا کسب و کار شما راکد و یا در حال رشد است و بنابراین تصویری اطمینان بخش را ارائه می‌دهد.

۳- استفاده از پلتفرم‌های بسیار زیاد به طور همزمان

برای برند خود از شبکه‌های اجتماعی زیاد مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکیدین، اینستاگرام، تلگرام به طور همزمان استفاده نکنید که منجر به آسیب زدن به برند شما می‌شود. به جای آن بر روی تعداد کمی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید و وقت بیشتری بگذارید تا بتوانید مطالب باکیفیتی تولید کنید.

طبق تحقیقات انجام گرفته، شرکت‌های بزرگ تنها بر روی تعداد کمی پروفایل در شبکه‌های اجتماعی جهت برندسازی خود تمرکز می‌کنند. بنابراین فقط از چند پلتفرم استفاده کنید و به طور منظم پست بگذارید. برای انتخاب پلتفرم مناسب خود باید بررسی کنید که کسب و کار شما در چه زمینه‌ای بیشترین فعالیت را دارد؛ به عنوان مثال سایت‌هایی که به تصاویر وابستگی زیادی دارند بهتر است بر روی شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک تمرکز کنند اما اگر وبسایت نیاز به ارتباط با اشخاص دارد بهتر است از تلگرام، لینکدین یا توییتر استفاده شود.

لاین استور به شما پیشنهاد میکند مطلب ویژه ما را دنبال کنید : شش استراتژی بازاریابی آنلاین که کارآفرینان به آن نیاز دارند

۴- ارسال محتوای مشابه برای پلتفرم‌های مختلف

هر شبکه اجتماعی کاربرد خاص خود را دارد، بنابراین قبل از فعالیت و وقت گذاشتن بر روی هر شبکه اجتماعی بهتر است به تناسب محتوا و حتی زمان انتشار پست در شبکه اجتماعی مربوطه دقت کنید تا به جای یک تبلیغ هدفمند، نتیجه معکوسی به دست نیاورید. به عنوان مثال، خواندن یک اطلاعیه رسمی در مورد محصول جدید خود از طریق توییتر و سپس دیدن یک عکس در مورد آن در اینستاگرام مشتریان را در سطوح مختلف راضی نگه خواهد داشت. همچنین ارسال مطالب مشابه به طور مداوم باعث خستگی بازدیدکنندگان شما می‌شود و آنها فکر می‌کنند مطلب خاصی برای ارائه ندارید. برای جلوگیری از این امر، باید سعی کنید مطالب جدید، جذاب و همراه با خلاقیت در صفحه‌های اجتماعی خود ارسال کنید. انجام این کار سبب شده که بازدیدکنندگان با صفحات شما بیشتر رابطه برقرار کنند و به دنبال کردن مطالب جدید شما ادامه دهند.

اگر نمی‌دانید چه مطالبی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و در واقع ایده‌هایتان تمام شده، می‌توانید صفحات شبکه‌های اجتماعی رقیب‌های برتر خود را بررسی کنید تا ایده‌های جدید را به دست آورید و با اندکی تغییر در این روش‌ها، استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را تعیین کنید. اما به یاد داشته باشید باید همیشه برای تولید محتوای خلاقانه تلاش کنید.

۵- از دست دادن ترافیک

شما ممکن است بهترین عملکرد را در ۲ صبح داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که مشتریان شما بیدار خواهند ماند تا مطلب شما را بخوانند. بنابراین ساعت مطلوب برای به اشتراک گذاشتن پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی ممکن است بسته به مخاطبان شما تغییر کند. برای ارزیابی شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود می‌توانید از ابزارهای تحلیل مانند Buffer استفاده کنید تا با توجه به بدست آمدن اطلاعات از طریق آنها بهترین زمان برای ارسال پست‌های خود را انتخاب کنید.

طبق گفته Buffer Social، نرخ‌های تعامل فیسبوک در روزهای پنجشنبه و جمعه‌ها بالاترین است و در روز شنبه‌ها به پایین‌ترین سطح هفتگی می‌رسد؛ در حالیکه نرخ کلیک در توییتر در آخر هفته به نقطه اوج می‌رسد.

۶- بد به کار بردن هشتگ‌ها

هشتگ‌ها به کاهش کاراکترها کمک می‌کنند و نمایش هدفمند را برای برند شما ایجاد می‌کنند اما در صورتیکه به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرند. توییت‌ها با هشتگ‌ها باعث دو برابر شدن تعامل می‌شوند اما تعامل در صورتیکه بیش از دو هشتگ مورد استفاده قرار گیرد کاهش می‌یابد. بنابراین باید برای تمامی مطالب ارسالی خود از هشتگ‌های مناسب و درست استفاده کنید، به این دلیل که یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش میزان بازدید مطالب استفاده از هشتگ است.

۷- توجه نکردن به عوامل بصری

تأثیر بازاریابی بصری به خوبی شناخته شده است. توییت‌هایی شامل تصاویر ۱۵۰ درصد بیشتر دوباره توییت شده و پست‌های فیسبوک با تصاویر ۲٫۳ برابر بیشتر تعامل نسبت به متن تنها منجر می‌شوند. عکس‌های تار و مقدار زیادی از فیلم‌های آرشیوی منجر به آماتور نشان دادن کسب و کارتان می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که استفاده از عکس در مطالب شبکه‌های اجتماعی نتایج بهتری را خواهد داشت، به این دلیل که خوانندگان دوست دارند در هنگام مطالعه مطلب، عکس‌های مرتبط و جذاب را در رابطه با آن موضوع مطالعه نمایند. بنابراین در هر بار که صفحات اجتماعی خود را بروز رسانی می‌کنید، سعی کنید از تمام حالت‌های ارسال محتوا با توجه به شبکه اجتماعی خود از جمله فیلم، متن، عکس، اینفوگرافیک، صدا و غیره استفاده کنید.

۸- نادیده گرفتن بیوگرافی (bio)

در سایت‌هایی مانند اینستاگرام، بیوگرافی شما اولین چیزی است که مشتریان بالقوه می‌بینند. کسب و کارهای موفق اطلاعات لازم را با خلاقیت ترکیب می‌کنند تا برند خود را برجسته نمایند. مزایای شرکت خود را در قالب چند کلمه مختصر شرح دهید، جنبه انسانی کسب و کار خود را با تصاویر تیم‌تان نشان دهید یا از شکلک‌ها برای نشان دادن نحوه استفاده از محصولات خود استفاده کنید.

۹- پاسخ ندادن به شکایت و انتقادات مشتریان

گهگاهی ممکن است هر کسب و کاری شکایات و انتقاداتی داشته باشد. این شکایات می‌تواند موقعیتی برای شما ایجاد کند که بدانید مشتریان، از شما چه می‌خواهند و از نظر آنها چه بخشی از خدماتتان برایشان مناسب و مطلوب نیست. بنابراین فرصتی مناسب برای دستیابی به پیشرفت‌های بزرگ می‌باشد. زمانیکه مشتری یک انتقادی را به شبکه اجتماعی ارسال می‌کند بقیه مشتریان می‌بینند که چگونه با او رفتار می‌کنید. نادیده گرفتن شکایت، حذف نظرات منفی یا ارسال گزارشی کنایه آمیز تنها باعث بدتر شدن شرایط و متضرر شدن شما خواهد شد. همیشه به شکایات به شیوه‌ای حرفه‌ای و نیز سریع پاسخ دهید.

۱۰- عدم تحلیل آمار و نتایج شبکه‌های اجتماعی

یکی از نکات مهم این است که باید نتایج حاصل از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید تا بدین طریق بتوانید استراتژی‌های خود را برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهینه‌سازی کنید. بررسی نتایج تنها نباید متمرکز بر روی تعداد فالوورها، لایک‌ها و یا کامنت‌ها باشد بلکه باید ببینید نرخ تبدیل شدن این آمار به مشتریان چقدر است. بنابراین با آنالیز نتایج و آمار بازدید از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید تأثیر قابل توجهی در روند رشد کسب و کار خود داشته باشید تا بتوانید میزان مشتریان خود را افزایش دهید.

۱۱- تبلیغ بسیار زیاد

در حالیکه این کار ممکن است به نظر برسد باعث تبلیغ کسب و کار شما می‌شود اما نتیجه معکوس دارد. در شبکه‌های اجتماعی، تنها ۲۰ درصد از پست‌های شما باید تبلیغ برندتان باشد و ۸۰ درصد باید شامل محتوای دیگر باشد. بنابراین تأکید بسیار زیاد برای فروش محصولات یا استفاده از خدمات‌تان سبب می‌شود که مخاطبان از شما دوری کنند و در واقع شما را پس بزنند.

نکته مهم در شبکه‌های اجتماعی این است که این شبکه‌ها دارای فضای اجتماعی هستند و بهترین راه برای افزایش فروش شما، تعامل و برقراری روابط دوستانه با کاربران و در میان گذاشتن ایده‌های مربوطه می‌باشد. بنابراین صفحات اجتماعی شما باید راهی برای افزایش مشتریان شما شود و بعد درصدی از همین خوانندگان در هنگام نیاز از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. اگر می‌خواهید به طور مستقیم برای کسب و کار خود تبلیغ کنید بهتر است در صفحات معتبر و مشهور با پرداخت هزینه تبلیغ کنید.

۱۲- نداشتن تعامل

در شبکه‌های اجتماعی اگر اجتماعی نباشید، به خوبی نمی‌توانید عمل کنید. رشد کسب و کار شما نیاز به برقراری ارتباط با افراد دارای فکر و سلیقه مشابه از طریق پیام خصوصی، نظر دادن، یا به اشتراک گذاری محتوایشان دارد، نه اینکه فقط بخواهید از خودتان حرف بزنید و خودتان را جا کنید. اینکه به طور مداوم با مشتریان در ارتباط باشید و همیشه در شبکه‌ اجتماعی فعال باشید بسیار مهم است. همچنین موردی که باعث رشد کسب و کار می‌شود داشتن ارتباطات دو طرفه است. هر اندازه که ارتباط قوی‌تری با دیگران داشته باشید آنها توجه بیشتری به شما کرده و مطالب ارسالی شما را دنبال خواهند کرد.

با دوری کردن از این اشتباهات ذکر شده و انجام روند صحیح ارسال مطالب و بروز رسانی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کسب و کار خود را رشد داده و به مخاطبانتان خود را معرفی کنید. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات مرتبط را در لاین استور مطالعه نمایید.

منابع : web24

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)