مد نظر قرار دادن مدیریت ارتباط با مشتری(سی آر ام) میتواند مزایای بیشماری برای سازمانها فراهم کند. از آنجا که یکی از مهمترین دارایی های یک سازمان مشتریان آن هستند، با استفاده از این رویکرد، حفظ مشتریان فعلی و ترغیب آنان به خریدهای مجدد، زمینه ساز بقای سازمان است که هدف اصلی هر سازمانی است.
مزایای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
از جنبه دیگر، با ورود فناوری اطلاعات به سازمانها زیر چتر نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، زمینهای فراهم میشود تا سازمانها به سمت سازمانهای هوشمند و دانش محور حرکت کنند و با به کارگیری نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، هزینههای پردازش اطلاعات را کاهش دهند و ارتباطات با مشتریان در زمان کمتر و با سرعت بیشتری صورت گیرد که نتیجه نهایی آن، افزایش قدرت رقابتی سازمان در محیط پرتلاطم امروزی است.
مزیت دیگر این است که سامانه مدیریت ارتباط با مشتری(نرم افزار اتوماسیون فروش)، با جمع آوری اطلاعات کامل مشتریان در یک پایگاه داده، امکان طبقهبندی مشتریان را براساس راهبردها و معیارهای سازمان فراهم می سازد، که این میتواند در رسیدن به هدف مدیریت ارتباط با مشتری یعنی «حذف، کاهش و عدم ترغیب مشتریان غیر سودآور» را تسهیل کند.
توضیح اینکه موسسات برای افزایش ارزش دارایی سهامداران و ذینفعان بوجود میآیند، لذا حذف مشتریان غیرسودآور میتواند منجربه افزایش سود و کاهش هزینه در سازمانها شود، مگر اینکه ملاحظاتی در این میان وجود داشته باشد.
به طور خلاصه چند مورد از مزایای نرم افزار CRM عبارتند از:
- تمرکز بر ارتباط نزدیک تر و عمیق تر با مشتریان
- تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری برای تصمیم گیری در مورد نحوه ادامه کسب و کار با وی و توجه بیشتر به مشتریان سودمند فعلی نسبت به مشتریان جدید
- برقراری ارتباطات پرسود با مشتری بر اساس داده های تبدیل شده به اطلاعات و بازاریابی اینترنتی
- کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
- امکان شناسایی الگوهای مصرف مشتریان
- درک بهتر از نیازمندیهای مشتری با توجه نظم ایجاد شده در پایگاه داده مشتریان و به دنبال آن جلب سریع تر و موثرتر آنها
- افزایش میزان وفاداری مشتریان به سازمان
- فراهم کردن شرایط مراجعه مجدد مشتری
- توانایی شناخت و مدلسازی رفتار مشتری درون واحدهای کاری
دور زدن حالت روح واتساپ بدون نیاز به برنامه جانبی
مثالی از CRM:
Volkswagon
Volkswagon بزرگترین سازنده اتومبیل در اروپاست. بیش از ۳۶ میلیون وسیله نقلیه لوگوی آنها را حمل میکنند. مانند دیگر سازندگان اتومبیل؛ کمپانی راجع به مشتریانش با اطلاع است و خیلی زیاد به این اطلاعات وابسته است. اگرچه، آنها ارتباط خود را با صاحب ماشین پس از اولین تغییر مالکیت(به طور متوسط بعد از ۷-۳ سال) ازدست میدهند. در نتیجه کمپانی آخرین اطلاعات را درباره بسیاری از مشتریانش ندارد.
در ۱۹۸۸ کمپانی استراتژی بازاریابی «اولویت با مشتری است» را آغاز کرد. تحت این استراتژی همه فرایندهای تصمیمگیری بر اساس «صدای مشتری» است. کمپانی به دقت جوابهای آنها را به تبلیغات، انتظارات مشتری و رضایت مشتری بازبینی میکند. اجتماعات مشتریان و گروه متمرکز برای شنیدن صدای مشتری استفاده میشود.
Volkswagon خدماتی از قبیل: خدمات ضمانت کردن، برنامه اضطراری، ضمانت پویایی، باشگاه مشتریان و خدمات تلفنی بدون پرداخت هزینه را توسعه داد. همه رسانههای تبلیغاتی (آگهی تبلیغات) برای ارتباط دوطرفه طراحی شدهاند. اینها به کمپانی اجازه میدهد تا اطلاعات مفیدی مانند طرز زندگی، آمارگیری انسانی و دادههای رفتاری را به دست بیاورد.
کمپانی یک پایگاه داده مرکزی را نگهداری میکند تا کارت باشگاه، برنامههای جایزه دار، مغازههای باشگاه و مجله Volkswagonرا فراهم کند. هرگونه ارتباط با مشتری به کمپانی اطلاعات بیشتری راجع به وی میدهد؛ بنابراین کمپانی میتواند دائما کیفیت و ارزش پایگاه داده مشتری را بهبود ببخشد.
آموزش استفاده از لایو لوکیشن تلگرام
به طور کلی فواید استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری عبارتند از:
- هزینه پایین جلب مشتری
به دلیل کاهش هزینههای بازاریابی، هزینههای پستی، ارتباط، پیگیری، سرویس و غیره، هزینه جلب مشتری کاهش مییابد.
- افزایش وفاداری و حفظ مشتریان
مدیریت ارتباط با مشتری باعث افزایش وفاداری مشتریان و در نتیجه باعث افزایش دوره حیات مشتریان و ارزشآفرینی آنها میشود و لذا نیاز به جلب بیش از حد مشتری نیست.
- هزینههای پایین فروش
به خاطر اینکه مشتریان موجود آشنایی بیشتری با سیستم فروش دارند هزینههای فروش کاهش مییابد. علاوه بر این به خاطر آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به توزیعکنندگان و کانالهای ارتباطی، ارتباط با مشتری کاراتر شده و به همان نسبت هزینههای بازاریابی کاهش مییابد.
- سودآوری بالای مشتری
با افزایش فروش به مشتریهای موجود به صورت فروش مازاد و فروش عبوری سودآوری مشتریها افزایش مییابد.
- تکامل و دگرگونی سودآوری مشتریان
همه مشتریان لزوما سودآور نیستند بلکه حتی ممکن است برای شرکت ضرر نیز داشته باشند، به صورتی که از امکانات، منابع و وقت شرکت استفاده میکنند ولی میزان ارزشی که برای شرکت خلق میکنند کمتر از هزینه ارتباط با شرکت باشد.
شرکت ممکن است بخواهد که مشتریان را از لحاظ اینکه کدام یک در حال حاضر سودآور هستند، کدام یک هیچ موقع سودآور نبودهاند و کدامیک ممکن است در آینده سودآور باشند تفکیک کند، که این امر به جلب و حفظ مشتری های سودآور کمک میکند.
- ایجاد فرصتهای جدید برای فروش
هر چقدر که اطلاعات شرکت از مشتریان و رفتارهای خرید آنها بیشتر باشد به هنگام مراجعه مشتریان میتواند تصمیمهای درستتری را اتخاذ کند. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری خوب، مشتریهای احتمالی را دستهبندی کرده و به شرکت کمک میکند که بهترین آنها را تشحیص دهد. با داشتن اطلاعات دقیقتر از مشتریان میتوان در طول حیات مشتریان بهتر به احتیاجات آنها پاسخ گفت.
- ارائه سرویسهای بهتر به مشتری
رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت تجاری است. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب با ارائه سرویس مناسب به مشتری کمک کرده و متصدیان فروش با داشتن اطلاعات بهروز از مشتریان میتوانند طبق رفتار آنها عمل کنند.
- تصمیمگیریهای بهتر
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری باعث میشوند که دیدگاه یکسانی نسبت به مشتری در نقاط تماس و کانالهای ارتباطی ایجاد شود. مدیریت ارتباط با مشتری گزارشهای وسیع و گستردهای از رفتار مشتریان، برنامههای بازاریابی و نتایج فعالیت فروش ارائه میکند که هر کدام از این موارد برای تصمیمگیری عاقلانه و درازمدت لازم و ضروری هستند.
- افزایش کارایی
با یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب میتوان از هر نقطه و دپارتمان از شرکت به اطلاعات مشتریان دست یافت. از طرف دیگر یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب با خودکار کردن گردش کاری، کاهش خطاهای انسانی، کاهش زمان پردازش و ایجاد یکپارچگی در کل شرکت باعث افزایش بهرهوری در داخل شرکت میشود.
- مدیریت ارتباط با مشتری زمینهای برای رشد
با یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب میتوان رشد سازمان را مدیریت کرده و اضافه شدن افراد و بخشهای جدید به شرکت را به راحتی انجام داد. مدیریت ارتباط با مشتری میتواند به ادغام بخشهای مختلف سازمان یا شرکت کمک کند.
مجموعه لاین استور به عنوان مجری و مشاور تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سالهاست که به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بهتر و بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده شوند.
این مجموعه با ارائه بهترین خدمات مشاوره ای، طراحی سایت، طراحی و بهینه سازی پیج اینستاگرام، بهینه کردن پروفایل شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات مجازی به صورت تخصصی و حرفه ای به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی موفقی در این فضا داشته باشند.
جهت دریافت خدمات مشاوره ای، تبلیغاتی و خدمات مربوط به فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی می توانید با کارشناسان لاین استور در ارتباط باشید.