نکات مهم برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان
راه اندازی باشگاه مشتریان چه اهمیتی دارد؟ صاحبان کسب و کار ها می دانند که جذب مشتری جدید بسیار سخت تر از نگهداری مشتری فعلی خود است. راه اندازی باشگاه مشتریان دقیقا به وفادار سازی مشتری کمک زیادی می کند. برای جذب مشتری جدید باید هزینه های زیادی برای تبلیغات و معرفی خود انجام دهید. که نگهداری مشتریان فعلی خود بسیار کم هزینه تر از جذب مشتری جدید است. طبق تحقیقات، هزینه نگهداری مشتریان فعلی خود 4 تا 7 برابر کمتر از جذب مشتری جدید است. به طور مثال اگر قرار است برای جذب هر مشتری جدید 200 هزار تومان هزینه کنید برای نگهداری هر مشتری قدیمی خود فقط بین 28 تا 50 هزار تومان هزینه می کنید. آیا حفظ مشتری قدیمی خود منطقی تر نیست؟ مشتریان قدیمی شما شناخت خوبی روی برند و محصولات شما دارند و بیشتر و راحت تر از افراد جدید از شما خرید می کنند. البته که از طریق باشگاه مشتریان می توانید مشتریان جدید نیز جذب کنید.
حالا سوال اینجاست که چطور بهترین باشگاه مشتریان را راه اندازی کنیم و مشتریان فعلی و قدیمی ما دوباره و دوباره از ما خرید کنند؟ در اولین قدم شما باید اصول باشگاه مشتریان را به خوبی بشناسید. سپس ایده برای باشگاه مشتریان خود داشته باشید.
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان یعنی تمامی اموری که منجر به گرد هم آوردن مشتریان قدیمی و فعلی شما می شود تا به آنها محصول یا خدمتی جدید را ارائه دهید. که این امور با توجه به حوزه کاری شما و مخاطبانتان متفاوت است. که یکی از روش هایی که در همه ی حوزه ها کاربرد دارد ارسال پیامک های متفاوت به مشتریانتان است. که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
ساختار باشگاه مشتریان شما باید به گونه ای باشد که مشتریان شما احساس کنند چون مشتری شما هستند و از شما خرید انجام داده اند یا خدمتی گرفته اند، برای شما خاص هستند و یکسری امکانات و خدمات فقط منحصرا برای آنها در نظر گرفته شده است. شما می توانید مشتریان خود را با توجه به میزان وفاداری یا تعداد دفعات خریدشان، رتبه بندی کنید و برای هر رتبه امکانات و خدمات متفاوتی در نظر بگیرید. مثلا اگر قرار است کد تخفیفی را فقط برای کسانی که قبلا از شما خرید انجام داده اند پیامک کنید. می توانید با توجه به سابقه خریدشان برای افرادی که بیش از 5 مرتبه خرید داشته اند. مثلا کد تخفیف 20 درصدی در نظر بگیرید و برای کسانی که کمتر از 5 مرتبه خرید داشته اند کد تخفیف 10 درصدی در نظر بگیرید و پیامک کنید.
به طور خلاصه بگوییم باشگاه مشتریان crm یعنی کاری کنید; کسانی که یک یا چندبار از شما خرید کرده اند یا خدمتی به آنها ارائه کرده اید. دوباره و سه باره و… برای خرید و گرفتن خدمات به شما مراجعه کنند یعنی مشتری را، راضی نگه داشته اید و بازهم به فروشگاه شما بازگشته است. که در این صورت شما با ارائه خدمات باشگاه مشتریان، موفق شده اید که مشتری خود را وفادار سازید. مشتری شما اگر زیاد هم از شما خرید نکرده باشد با دیدن خدمات باشگاه مشتریان، تشویق به خرید مجدد از شما شده و دوست دارد که در این گروه خاص عضویت داشته باشد.
چطور از طریق راه اندازی باشگاه مشتریان، مشتری جدید جذب کنیم؟
مشتری که از شما، محصولات و خدماتتان راضی باشد. این تجربه خشنود خود را میانگین با 5 تا 10 نفر از اطرافیان خود به اشتراک می گذارد. و آنها را به خرید از شما تشویق می کند. اگر مشتری ناراضی باشد این نارضایتی خود را با بیش از 10 نفر به اشتراک می گذارد و آنها را از خرید از شما منصرف می کند. پس سعی کنید که برای مشتریان خود تجربه خرید خوبی رقم بزنید. با راه اندازی باشگاه مشتریان می توانید مشتریان قبلی خودتان را، راضی نگه دارید و در روز های سخت پا برجا بمانید. مشتریان جدید جذب کنید و کسب و کارتان را پر رونق تر کنید.
مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان
احتمالا تا الان به خوبی درک کرده اید که باشگاه مشتریان چیست و چه کاربردی برای شما و کسب و کارتان دارد. برای راه اندازی باشگاه مشتریان نیازمند انجام یکسری کارها هستید که در ادامه به شرح هریک می پردازیم:
1. مشتریان خودتان را بشناسید.
باید دقیقا بدانید که مشتری شما از کدام قشر جامعه هستند، ارزش هایشان چیست؟ با خرید از شما به دنبال چه ارزشی هستند؟ و…
2. خودتان را به خوبی به مشتریان خود معرفی کنید.
با توجه به شناختی که از مشتریان کسب کردید. به خوبی خودتان را به آنها معرفی کنید. مزیت های رقابتی خود را به طور کامل توضیح دهید. یعنی مشتری شما باید چرایی خرید از شما را بیابد.
3. دسته بندی کردن مشتریان
با توجه به شناخت، قشر، علایق، شرایط و… مشتریان خود را دسته بندی کنید. چون نحوه رفتار با هریک نیازمند استراتژی خاص خود است.
4. تعیین هدف باشگاه مشتریانcrm
در این مرحله دقیقا روی کاغذ یادداشت کنید که هدف شما از راه اندازی باشگاه مشتریان چیست؟ فقط می خواهید مشتریان قدیی خود را حفظ کنید؟ یا مشتری جدید هم جذب کنید؟ فروشتان را بیشتر کنید؟ ابلته که با راه اندازی باشگاه مشتریان به ارتقا کسب و کارتان در همه جنبه ها کمک خواهید کرد ولی خب بهتر است که همه چیز را واضح و با جزئیات یادداشت کنید.
5. چقدر می خواهید هزینه کنید؟
با توجه به اهداف، نوع کسب و کارتان بودجه خود را تعیین کنید تا بر مبنای آن برنامه را پیش ببرید.
6. تعیین عوامل موثر بر وفادارسازی مشتریان
شما با در نظر گرفتن امکاناتی برای مشتریان خود می توانید آنها را وفادارسازید. مثلا می توانید اخبار مربوط به محصولات جدید، تخفیف ها، جشنواره های فروش و… را برای انها پیامک کنید تا اولین نفراتی باشند که در جریان قرار می گیرند.
7. تهیه برنامه معرفی به سایرین
از مشتریان خود بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند و در ازای این معرفی ها از شما امتیازی بگیرند. مثلا به ازای هر یک نفر که معرفی می کنند تخفیفی برای ایشان در نظر می گیرید.
8. طراحی روش های عضویت، کسب امتیاز و خروج از باشگاه
مشخص کنید که مشتریان چطور می توانند عضو باشگاه شما شوند یا در صورت عدم تمایل به ادامه از باشگاه شما خارج شوند. به طور مثال یکی از ساده ترین روش ها داشتن دستگاه ثبت کننده شماره های مشتریان است. از مشتری کاملا محترمانه می خواهید که شماره خود را جهت عضویت در باشگاه مشتریان شما در دستگاه وارد کند و به محض ورود شماره به طور خودکار پیامک خوش امد گویی با متن دلخواه شما ارسال شود. و از این پس تمامی تخفیف ها و محصولات جدید و… به ایشان از طریق پیامک اطلاع داده می شود و اگر دیگر تمایل به عضویت در باشگاه را نداشتند مثلا عدد 12 را برای شما پیامک کنند. تا به طور خودکار از لیست خارج شوند.
9. طراحی سناریو جهت ایجاد ارتباط
باید دقیقا برنامه ریزی کنید که چطور و چه مواقع با مشتری ارتباط بگیرید که موجب مزاحمت و ناراحتی ایشان نیز نشود. مثلا می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در مناسبت های خاص مثل روز تولد، سالگرد ازدواج، اعیاد و… با ارسال پیامک تبریک و یا تخفیف با مشتریان خود ارتباط بگیرید.
10. زیرساخت های فناوری مورد نیاز را فراهم کنید.
برای اینکه با مشتریان خود بتوانید ارتباط بگیرید نیاز به یکسری زیرساخت ها دارید که باید فراهم کنید. گفتیم که یکی از بهترین روش های ارتباطی با مشتریان خود، ارسال پیامک است. برای ارسال پیامک های گوناگون به مشتریان نیاز به دستگاه ذخیره شماره های مشتریان دارید.
11. اجرای آزمایشی باشگاه مشتریان
در این مرحله شما باید بازخورد ها را بررسی کنید و مجدد برنامه ریزی و بازنگری کنید تا بتوانید بهترین باشگاه مشتریان تان را، راه اندازی کنید.
12. راه اندازی باشگاه مشتریان
حالا وقت آن رسیده است که باشگاه مشتریان خود را به صورت کامل و حرفه ای راه اندازی کنید و از معجزه ان با کسب و کارتان لذت ببرید.
سلام خسته نباشید مطالب آموزنده و مفید بود ممنون از توضیحاتتون
ممنونم خداروشکر که براتون مفید بوده
مطالب عالی و مفید
ممنونم دوست عزیز
مطالب بسیار آموزنده و خوب بود
ممنون از حسن نظر شما
سلام
خیلی ممنون از مطالبتون واقعا نمیدونستم از کجا باید برای راه اندازی باشگاه مخاطبین شروع کنم
سلام موفق باشید دوست عزیز
مطالب بسیار اموزنده خوبی بود ممنون از زحمت شما
خوشحالیم استفاده کردید. می تونید با استفاده از محصول زیر باشگاه مشتریان خودتون رو راه اندازی کنید:
دستگاه ثبت شماره مشتری
عالی
بسیار مطالب مفید است
ممنون
خیلی مطالب عالی بود ممنون
خواهش میکنم
سلام آیا ناخون کارا هم باید کارت خوان داشته باشند؟
بله
کارت خوان برای دریافت هزینه از مشتری استفاده میشه. برای دریافت شماره مشتری و تشکیل باشگاه مخاطبین میتونید از دستگاه زیر استفاده کنید:
دستگاه ثبت شماره مشتری
سلام ممنون از ابتکار عملتون در ساخت این محصول و مطالب جامع و مفید