وقتی صحبت از موفقیت یک کسب و کار کوچک در میان است، نامی که برای آن انتخاب میکنید اهمیت زیادی پیدا میکند. یک نام مناسب میتواند کسب و کار شما را شهرهی شهر کند و نامی اشتباه میتواند آن را به سرنوشتی مبهم و محکوم به شکست دچار کند. ایدهآل این است که نام کسب و کار شما تخصص، ارزش و خاص بودن محصول یا خدمات کسب و کارتان را منتقل کند. اما چگونه برای کسب و کار خود نامی مناسب پیدا کنیم؟
انتخاب نام بدلیل اینکه میتواند در انتقال پیام و هدف کسب و کار نقش موثری داشته باشد همیشه آسان نیست.شما در انتخاب نام میبایست استراتژی های بازاریابی ، طراحی نشان تجاری و اهداف کسب و کارتان را مد نظر قرار دهید.و اگر در اینکار تجربه و تخصص لازم را ندارید میتوانید به یک کارشناس خبره مراجعه نمائید.شرکت های انتخاب نام با توجه به تجربه میتوانند در انتخاب مناسب و مراحل قانونی ثبت نشان تجاری به شما کمک نمایند.
برخی کارشناسان کسب و کار معتقدند که بهترین نامها، اسامی انتزاعی هستند؛ لوحی سفید که بر آن تصویری نقش میبندد. برخی دیگر فکر میکنند که یک نام مناسب باید اطلاعرسان باشد، تا مشتریان سریعاً متوجه شوند که کسب و کار شما چیست و چه میکند. برخی دیگر معتقدند که نامهای ابداعی (که از ترکیب کلمههایی مندرآوردی حاصل میشوند) به یادماندنیتر از نامهایی هستند که از لغات واقعی استفاده میکنند. هرچند بعضی دیگر معتقدند چنین نامهایی به یادماندنی نیستند!
در دنیای واقعی، اگر نامهای کسب و کار با یک استراتژی بازاریابی مناسب همراه و حمایت شوند میتوانند برای موفقیت آن کسب و کار مفید و مؤثر واقع شوند. بهمنظور انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کار خود این موارد را مدّ نظر داشته باشید
هشت روش کاربردی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
برای شروع از یک متخصص یا کارشناس کسب و کار کمک بگیرید
پیداکردن یک نام مناسب برای کسب و کار گاهی ممکن است به روندی پیچیده تبدیل گردد. شاید بد نباشد به مشاوره با یک متخصص فکر کنید؛ به خصوص اگر در حیطهای فعال هستید که نام شرکتتان تاثیر مستقیمی بر موفقیت کسب و کارتان دارد. برخی شرکتهای مشاورهی کسب و کار با توجه به سامانهای که در اختیار دارند قابلیت پیشنهاد نامی مناسب بر اساس نوع کسب و کار و بازاری که در آن فعال خواهید شد دارند.
البته این راه معمولاً مستلزم صرف هزینه خواهد بود. در برخی کشورها یک شرکت مشاورهای حرفهای ممکن است تا ۸۰۰۰۰$ برای درست کردن یک نام طلب کند. البته این مبلغ معمولاً شامل تمامی امور مربوط به برندسازی یا همان ساخت و توسعه و تثبیت نام تجاری خواهد بود؛ از انتخاب نام گرفته تا طراحی لوگو، وبسایت و امور مربوط به تثبیت نام تجاری آن کسب و کار. البته خدمات منحصر به نامگذاری که اغلب تا حدود ۵۰$ دلار هزینه بر میدارند هم وجود دارد. در هر صورت، صرف مبلغی منطقی در ابتدای کار در ازای دریافت توصیههایی کارشناسانه و حرفهای میتواند در دراز مدت بهصرفه باشد.
نام مورد نظر شامل چه پیام(هایی) است؟
فرآیند انتخاب نام کسب و کار خود را با تصمیمگیری بر سر اینکه میخواهید آن نام چه پیامی را منتقل کند شروع کنید. نام انتخابی باید بر عناصر اصلی کسب و کار شما تأکید داشته باشد. در فرآیند خلق بازار ویژه و تهیه بیانیهی عملیات کسب و کار، یک نام مناسب که عناصر مهم این دو را در خود جای دهد، به کمک شما خواهد آمد. پس پیش از انتخاب نام کسب و کار خود عناصری که میخواهید بر آنها تأکید شود را معلوم کنید و در طول فرآیند نامگذاری آنها را مد نظر داشته باشید.
هرچه نامی که انتخاب میکنید اطلاعات بیشتری از کسب و کارتان ارائه دهد، در آینده برای توضیح کسب و کار خود انرژی کمتری نیاز خواهید داشت! به گفتهی متخصصان نامگذاری، کارآفرینان باید اولویت را به لغات واقعی یا ترکیبی از آنها با لغات ساختگی بدهند. مردم لغات قابل فهم و ارتباط را ترجیح میدهند. به همین دلیل است که نامگذاران حرفهای صاحبان کسب و کار را از انتخاب اعداد و یا ردیفکردن حروف ابتدایی کلمات پشت سر هم منع میکنند.
از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که یک نام بیش از حد معنادار باشد! مثلاً کدامها؟ معمولاً نامهایی مربوط به محلهای جغرافیایی از این دستهاند. یک مثال فرضی “دیسکدرایو سان پابلو” است. اگر این شرکت بخواهد کارش را ورای شهر سان پابلوی کالیفرنیا گسترش دهد چه میشود؟ این نام برای مصرفکنندگان در شیکاگو یا پیتزبورگ چه معنایی خواهد داشت؟ اگر شرکت تنوع کارش را از دیسک درایو و نرمافزار یا راهنمای دستورالعمل کامپیوتر به حوزههای دیگر گسترش دهد چه خواهد شد؟ پس به بازارهایی که ممکن است در آینده بخواهید بدان وارد شوید فکر کنید؛ همینطور به تنوع محصولات یا خدمات آتی کسب و کار خود.
یک نام تجاری چگونه میتواند هم به اندازهی کافی کلی و وسیع باشد و هم معنادار؟ نامهای توصیفی معمولاً پیامی مستحکم دربارهی آن کسب و کار میگویند؛ اینکه در آن کسب و کار چه کاری انجام میشود، در کجا واقع شده و … . نامهایی که به موضوعی خاص اشاره میکنند انتزاعیترند. این اسامی روی ماهیت کسب و کار تمرکز میکنند.
بهعنوان مثال، “Italitour” را در نظر بگیرید؛ نامی که توسط یک شرکت نامگذاری برای کمک به ترویج بستههای پیشنهادی یک آژانس مسافرتی برای سفر به ایتالیا ساخته شد. اگرچه این عبارت یک اسم واقعی نیست اما معنادار است و مشتریان میتوانند خدماتی که ارائه میشود را فوراً شناسایی کنند. گذشته از آن، Italitour نامی است که میتواند هیجانی برای یک سفر خارجی برانگیزد.
در هنگام انتخاب نام کسب و کار خود این توصیهها را بهخاطر داشته باشید:
– نامی را انتخاب کنید که نه فقط برای شما بلکه برای نوع مشتریانی که میخواهید جلب کنید جذاب باشد.
– نامی آرامشبخش یا آشنا که یادآور خاطراتی خوشایند باشد انتخاب کنید تا مشتریان با سطحی از احساسات به کسب و کار شما پاسخ دهند.
– از انتخاب نامهای طولانی و گیجکننده پرهیز کنید.
– از استعارههای بانمک که فقط شما میفهمید دوری کنید.
طراحی کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی
خلاق باشید!
در روزگاری که بسیاری از لغات موجود در هر زبانی به یک علامت تجاری تبدیل شده است، گزینهی تولید کلمات و اسامی جدید برای نام کسب و کارها در حال محبوب شدن است. از جملهی این کلمات جدید، نمونههایی چون Acura و Compaq هستند که توسط شرکت نامگذاری NameLab ساخته شدهاند.
مایکل بارر، رئیس NameLab، میگوید نامهای ابداعی حتی گاهی میتوانند بامعناتر از لغات موجود در ادبیات باشند. برای مثال “Acura” تعریف مشخصی در فرهنگ لغات ندارد اما همانطور که این شرکت میخواست، کلمهی فوق یک بار معنایی روشنی از مهندسی دارد. گروه NameLab این نام را از “Acu“، که در بسیاری از زبانها به معنای “دقت” است، تولید کرد. بارر میگوید با کارکردن با قطعات معنادار لغوی (چیزی که زبانشناسان آن را واژک مینامند) مثل “Acu” شرکت آنها اسامی ترکیبی جدیدی که هم دارای معنای مشخص و هم خصوصیتی منحصر به فرد است میسازد.
با این وجود، بارر اعتراف میکند که لغات ساخته شده برای هر موقعیتی جوابگو نیست. لغات جدید پیچیده هستند و ممکن است این ذهنیت را ایجاد کنند که محصول، خدمات یا آن شرکت، کسب و کاری پیچیده است، که ممکن است برداشت صحیحی نباشد.
راه حل سادهتر، استفاده از اَشکال مختلف یا املای جدید لغات است. برای مثال NameLab نام تجاری Compaq را وقتی خلق کرد که یک شرکت کامپیوتری جدید در پی جلب مشتری برای رایانهی قابل حمل جدیدش به سراغ آنها آمد. آنها به لغت “Compact” (به معنی فشرده) فکر کردند و Compaq را ساختند؛ چون باور داشتند این نام کمتر عامی به نظر میرسد و و بیشتر قابل دید است.
نام انتخابی خود را امتحان کنید!
بعد از اینکه گزینههای موجود را به چهار یا پنج نام به یادماندنی و رسا محدود کردید، آمادهی انجام تحقیق علامت تجاری شوید. تا وقتی که دولت جلوی شما را نگرفته و شما حق و حقوق نام تجاری دیگری را مخدوش نکرده باشید لازم نیست همهی نامهای کسب و کار علامت تجاری شوند. اما شاید بد نباشد پیش از شروع، یک وکیل حقوق تجارت استخدام کنید یا حداقل از یک شرکت تحقیقات بازار کمک بخواهید تا مطمئن شوید نام جدید شما به علامت تجاری کسب و کار دیگری خدشه وارد نمیکند.
برای نشان دادن ریسکی که با قدم گذاشتن بر روی یک علامت تجاری موجود، در معرض شما خواهد بود به این مسأله فکر کنید: شما صاحب یک کسب و کار تولیدی جدید هستید که در آستانهی ارسال اولین سفارش قرار دارد و ناگهان شرکتی گمنام در ناکجاآباد نام کسب و کار شما را تجاوز به علامت تجاری خود تلقی میکند. آنها کسب و کار شما را به جنگی حقوقی دعوت میکنند که باعث ورشکستگی کسب و کار شما میشود. اگر پیش از انتخاب، کمک حرفهای خواسته بودید این مسأله قابل اجتناب بود. پول اضافهای که الان خرج میکنید میتواند شما را از مصائب و هزینههای بیشمار در ادامهی مسیر نجات دهد.
تحلیل نهایی
اگر خوششانس باشید در گام آخر سه تا پنج نام که از تمامی امتحانها با موفقیت گذشتهاند دارید. حالا چگونه تصمیم نهایی را بگیرید؟
همهی معیارهای اولیهی خود را به یاد بیاورید. کدام نام به بهترین شکل با اهداف شما تطابق دارد؟ کدام نام با بیشترین دقت، شرکتی که مد نظر شماست را وصف میکند؟
بعضی کارآفرینان با اتکا به غریزه یا با تحقیق مصرفکننده و یا آزمایش با گروه متمرکز برای ارزیابی نحوهی نگرش به نام کسب و کار به تصمیمنهایی میرسند. شما میتوانید چک نویسی از تصویر هر نام روی تابلو یا لوازم التحریر کسب و کار بکشید. هر نام را بلند بخوانید، اگر به تبلیغ رادیویی یا تله مارکتینگ در آینده فکر میکنید به نحوهی شنیده شدن هر یک دقت کنید.
به یاد داشته باشید که شرکتهای حرفهای نامگذاری بین شش هفته تا شش ماه برای روند نامگذاری وقت میگذارند. شما احتمالاً این مقدار وقت را در اختیار ندارید، اما طوری برنامهریزی کنید که حداقل چند هفته بر روی انتخاب نام کسب و کار خود وقت صرف کنید.
وقتی تصمیم نهائی گرفته شد فوراً شروع به ایجاد هیجان برای یک نام جدید کنید. نام شما اولین گام به سمت ساخت هویت یک کسب و کار قوی است؛ هویتی که باید تا وقتی شما در آن کسب و کار حضور دارید دوام داشته باشد. با رعایت موارد بالا میتوانید برای کسب و کار خود نامی مناسب انتخاب کنید.
مناسب ترین اپلیکیشن ها برای تبلیغ شبکه های اجتماعی
نتیجه گیری
به اختصار شما میبایست نامی را انتخاب نمائید که :
۱- مشتری نسبت به کسب و کار شما علاقمند شود.
۲- به راحتی آن را فراموش نکند.
۳- ساده اما قابل فهم باشد.
۴- از حروف اختصاری به هیچ عنوان استفاده نکنید بدلیل اینکه مشتری سردرگم میشود.
۵- از کلمات توصیفی مانند سریع ، بزرگترین ، بهترین ، اولین و … در توضیح نام استفاده نمائید.
۶- خود را محدود نکنید ( سعی کنید از هر عنوانی که به نظرتان مناسب است کمک بگیرید).
۷- تلفظ آن را در زبان ها و گویش های مختلف بررسی نمائید.ممکن است نام اتخابی شما در زبان های مختلف دارای معانی گوناگونی باشد.
۸- در انتخاب عجله نکنید چون نامی که انتخاب میکنید بروی برند ، علامت تجاری ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی سایت و از همه مهمتر بروی آینده شرکت تاثیرگذار است.
زمانی که اپل و یا گوگل از نام های تجاری خود رونمایی کردند کمتر کسی به موفقیت برند آنها فکر میکرد اما امروزه این نام ها جزیی از زندگی روزمره ما شده اند!
منابع : روز آفرین ، نت شهر ، پرتو دیزاین
نام خیلی تاثیر گذار هست در کسب و کار که بسیار زیاد ، ما نباید در این مورد مبتدی باشیم باید کمی مطالعه داشته باشیم،مچکریم که مطالب مفید و آموزنده ای رو درسایت منتشر میکنید
صد البته گلم ،خیلی ممنونیم که مطالبمون رو در زمینه شبکه های اجتماعی مطالعه میکنید و نظرات ارزشمندتون رو برامون ارسال میکنید منتظر نظرات بعدیتون هستیم