کسب و کار خانوادگی | لاین استور
سلام و درود فراوان به همراهان عزیز و همیشگی سایت محبوب لاین استور
در این مطلب می پردازیم به کسب و کار خانوادگی | لاین استور همراه ما باشید .
تعریف کسب و کار خانوادگی
کسب و کار خانوادگی یکی از انواع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته میشود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری مینمایند. این نوع کسب و کارها را میتوان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود
اغلب میان دو واژه “خانواده” و “کسب و کار” نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تاُثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر میگذارند تشکیل یک نظام کلی تر را به نام “کسب و کار خانوادگی” (فامیلی) میدهند.
برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب وکار خاص اتکا نمودهاند و به موضوع از این منظر نگریستهاند. نهایتاً اینکه تئوری مشهور مبتنی بر منابع ( RBV ) بدین منظور یک شرکت و یا کسب و کار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود آن (دانش، مواد، سرمایه، نیروی انسانی و…) تعریف و تقسیم بندی مینماید.
به هرحال تعاریف و تقسیم بندیهای زیادی برای کسب و کار خانوادگی ارائه شده است. برای تعریفی دقیق و روشن از این مفهوم میتوان با دو دید و تقسیم بندی کلی و جزئی به موضوع نگاه کرد. از دید کلی میتوان یک کسب وکار یا شرکت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود:
شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار میگیرند.
و از دید جزئی تر تعاریف زیر را میتوان برای یک کسب و کار خانوادگی برشمرد:
کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده میباشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره میشود.
همانطور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی میتواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاهاً نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد. البته در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم مطرح میباشد: خانواده، مالکیت و مدیریت. آنچه که از یافتههای تمام تحقیقات بر میآید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت (خانواده و مالکیت یک کسب و کار، یا خانواده و مدیریت یک کسب وکار) میتواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.
به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکتها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغالزایی و رفع بیکاری، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این مسئله و کارآفرینی از طریق ایجاد اینگونه شرکتها روی آورده و برنامهریزیهای بسیار دقیق و هدفداری را در این زمینه انجام میدهند.
مطابق انتشارات آکادمی بینالمللی تحقیقات شرکتهای خانوادگی ( IFERA ) در دسامبر ۲۰۰۳، سهم شرکتهای خانوادگی از کل شرکتهای موجود، در اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد، در ایالات متحده حدود ۹۵ درصد و در امریکای مرکزی و جنوبی حدود ۶۵ درصد میباشد.
همچنین نزدیک به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ امریکایی از نوع شرکتهای خانوادگی میباشد. شرکتهای بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شرکتهای Hermés ، Danone ، Michelin ، Peugeot ، Henkel ، BMW ، Dr. Oetker ، Beretta Barilla ، Johnson & Johnson ، Kelloggs ، Mars ، IKEA ، Tetra Pak از نوع شرکتهای خانوادگی میباشند. همچنین شرکت بزرگ Hoshi که در قرن ششم در ژاپن تاُسیس شد نیز شرکتی خانوادگی میباشد.
در زیر درصد شرکتهای خانوادگی از کل شرکتهای موجود در برخی از کشورهای جهان آمده است.
ایالات متحده ۹۵
ایتالیا ۹۳
فنلاند ۸۰
یونان ۸۰
قبرس ۸۰
سوئد ۷۹
اسپانیا ۷۵
هلند ۷۴
پرتغال ۷۰
بلژیک ۷۰
انگلستان ۷۰
آلمان ۶۰
فرانسه <۶۰
استرالیا ۷۵
با توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده میشود که کسب و کارهای خانوادگی از مهمترین اولویتهای کشورهای مختلف برای اشتغالزایی و کارآفرینی محسوب میشوند. سیاستمداران و دولتمردان در کشورهای مختلف قوانین و مقرراتی وضع نمودهاند که ضمن فراهم آوردن تسهیلات و امکاناتی در جهت راهاندازی، رشد و توسعه کسب و کارهای خانوادگی، موانع و مشکلات پیش روی مؤسسان این گونه کسب وکارها را نیز حداقل نموده است. افزایش سرمایهگذاری و تشویق سرمایهگذاران برای انتقال سرمایهها به سمت این گونه شرکتها نیز از دیگر برنامههای اقتصادی دولتها میباشد.
رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی
برای اینکه یک کسب و کار خانوادگی رشد نماید و برای نسلهای بعدی نیز بقا داشته با شد بایستی یک برنامهریزی دقیق و اصولی برای کسب وکار از سوی مالکان و مدیران کسب و کار انجام گیرد. علاوه براین به دلیل اهمیت روزافزون این نوع کسب و کار هم برای جوامع و برای اقتصاد ملتها حمایت هایی نیز بایست از سوی دولتها در این راستا انجام شود.
ترکیب چندین عامل برای توضیح و تشریح موفقیت، رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی لازم است از آن جمله میتوان به مواردی مانند فرهنگ خانواده، شخصیت و خصوصیات هرکدام از اعضای خانواده، عوامل محیطی و اجتماعی، نوع کسب و کار، خصوصیات کارآفرین (بنیانگذار) کسب وکار و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. در شکل زیر ترکیبی از عوامل فوق مشاهده میشود.
نماینده لاین استور شوید و برای خود کسب و کار اینترنتی خانگی و خانوادگی ایجاد کنید .
ثبت نام رایگان پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن لاین استور
⇓ پیشنهادی برای شما ⇓
🍀 با نام دلخواه خود به کسب درآمد بپردازید 🍀
با نام خود نماینده لاین استور شوید ( نمایندگی ری برند )
اطلاعات بیشتر در خصوص نمایندگی ریبرند رو اینجا بخونید
و یا همین الان با شماره های مندرج در سایت در تماس شوید ( مشاوره رایگان )
منشن اینستاگرام
پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن میدونی چیه ؟؟
🌸 راهنمای جامع پنل ممبر و فالور و نوتیفیکیشن 😍 میخوای مطالعه کنی؟؟
میخوای از اینستاگرام کسب در آمد داشته باشی ؟؟
📘 پیشنهاد مطالعه 📘
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓