در روش بازاریابی مدرن به فروش و فروشنده و اثر بخشی فروشنده در فروش کالا اهمیت زیادی داده می شود. ما در این جا به بررسی چگونگی اثر بخشی یک فروشنده حرفه ای در بالا بردن فروش محصولات یک شرکت خواهیم پرداخت و شیوه های جدیدی را برای بازاریابی پیش روی شما قرار خواهیم داد.
پیشهاد مطالعه :
تفاوت های یک فروشنده حرفه ای با یک فروشنده غیر حرفه ای
برعکس یک فروشنده غیر حرفه ای که بدون در نظر گرفتن نیاز مشتری فقط به بیان ویژگی های کالا خود می پردازد.
پیشهاد مطالعه :
از خطا های رایج فروشندگان آماتور، این است که خیال می کنند زمانی را که صرف فروش یک محصول ارزان قیمت می کنند، باید کمتر از زمانی باشد که برای فروش یک محصول گران قیمت صرف می کنند؛ در حالی که باید بدانند برای همه مشتریان شان حتی جزئی ترین آن ها ارزش قائل باشند.
فروشنده ی با تجربه می داند که باید در مقام حمایت از مشتری ظاهر شود تا خریدار بتواند به او اعتماد نماید و به چشم یک مزاحم به او نگاه نکند. بنابراین برای اینکه فروشنده ی متخصص باشید، هرگز کوشش نکنید تا یک محصول را به مشتری خود بقبولانید، بلکه سعی کنید نیاز او را شناخته و متناسب با نیاز وی به او محصول پیشنهاد کنید.
جمله ها نقش تعیین کنندگی در برقراری ارتباط دارند. جملات شکیل و بامحتوا به کار ببرید و بدانید یک اشتباه کوچک خسارت بزرگی در پی دارد. برای تمامی مشتریانتان وقت کافی صرف کنید و آن ها را تا می توانید پای میز مذاکره نگه دارید و مانند فروشندگان غیر حرفه ای مکالمه را به یک جلسه خلاصه نکنید، بلکه با آن ها مخصوصاً اگر شرکت یا سازمانی باشند، قرار ملاقات حضوری بگذارید که در غیر این صورت ممکن است مشتریان خود را به راحتی از دست بدهید.
برای کاسبی خود حتماً فروشنده ای را انتخاب نمایید که به تمامی قسمت های کار آگاهی داشته باشد و در هنگام سؤال و پاسخ های مکرر، اطلاعات و آگاهی کامل را در اختیار مشتریان بگذارد. یک فروشنده حرفه ای قادر است، خریدار را برای خرید مجدد تشویق نماید و از یک مشتری معمولی یک مشتری دائمی بسازد. او به راحتی می تواند سوالاتی که ممکن است مشتری در ذهن بگذراند را حدس زده و با میل و رغبت در توضیحات خود آن ها را بگنجاند.
پیشهاد مطالعه :
متدهای بازاریابی
- وب سایت یا فروشگاه خود را بر روی کاغذ های کوچکی به صورت آگهی، تبلیغ نمایید و از دیگران بخواهید آن ها را ببینند و نظر خود را در مورد آنها بگویند، کارت های ویزیت کوچک اما با قدرت بالا مانند یک کارت دعوت عمل می کند که اگر آن را به هرکس بدهید، گویی از او دعوت کرده اید تا به فروشگاه شما برای خرید بیاید. همچنین می توانید ابتکار عمل داشته حتی بخشی از آن را بین کارمندان خود تقسیم کنید تا آن ها نیز در این امر با شما مشارکت نمایند و آن کارت های ویزیت را در هر کجا که می روند استفاده کنند.
- درنظر گرفتن یک شیوه برای بازاریابی مسلماً کار بسیار اشتباهی است روش های مختلف را استفاده کنید و از مشتریان خود بازخورد بگیرید و نظر آن ها را جویا شوید تا بتوانید روش مناسب تبلیغات برای کسب و کار خود را برگزینید.
- سعی کنید به مشتریان قدیمی خود پای بند باشید با فرستادن پیام یا ایمیل یا کارت های تبریک از اینکه شما را انتخاب کرده اند تشکر نمایید و با دادن قول هایی چون تخفیف های ویژه آن ها را تشویق به خرید دوباره نمایید.
- برای تبلیغات خود زمان و مکان خاص قائل نباشید. حتی در یک نامه و پست الکترونیکی ساده فرصت را غنیمت بدانید و دست از تبلیغات مجموعه خود برندارید، برای کم کردن هزینه های تبلیغات خود می توانید به دنبال شرکتی بگردید که با کسب و کار شما هم سو باشد. پس در پرداخت هزینه ها مشارکتی عمل کنید تا هزینه های شما کاهش پیدا کند.
پیشهاد مطالعه :
با متقاضیان خود طوری برخورد نمایید که افراد احساس صمّیمیّت بیشتری با سازمان شما نمایند و رابطه ای دوستانه با شما داشته باشند، خدمات اضافه و هرچند کوچک را به مشتریانتان در کنار خدمات اصلی ارائه نمایید تا در خاطر آن ها باقی بمانید.
صداقت داشتن در فروش و دوری از هرگونه فریب در کار، شما را در پیشبرد اهدافتان کمک می کند. انتخاب قیمت مناسب و متناسب با خدمتی که ارائه می نمایید، شما را یک شرکت متعهد به اصول اخلاقی در میان مشتریانتان معرفی می کند و اگر زمانی اقدام به بالا بردن قیمت محصولات خود نمودید، باید مشتری بالا رفتن کیفیت را در محصولات شما مشاهده نماید که این روش خود بهترین بازاریابی محسوب می شود.
تمرکز بیش از اندازه به رقبای تان شما را از رسیدگی به امور سازمانتان باز می دارد. خوب است که هر از گاهی به فعالیت های رقیبانتان نیم نگاهی بیندازید امّا اینکه تمام تمرکز خود را به آن معطوف نمایید، کار اشتباهی است.
ویژه ترین پیشنهاد سفارش آن هایی هستند که برای بار دوم اقدام به این کار نموده اند پس یک نظر سنجی جامع و کامل برای مشتریان خود تهیه کنید تا هم مشتریان خود را بهتر بشناسید و هم مشتریان برتر خود را مشخص کنید پس می توانید به آن ها به خاطر مفید بودنشان پاداش بدهید.
پیشهاد مطالعه :