معنی و مفهوم گیمیفیکیشن چیست >
گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست 🤔

گیمیفیکیشن معانی مختلفی در زبان فارسی دارد برخی از این معانی عبارتند از: بازی سازی، بازی آفرینی و بازکاری که ترجمه شده اند. منظور از گیمیفیکیشن یعنی تعامل بیشتر، شاد بودن فضا و تاثیر گذاری آن بر رفتارها است. در واقع گیمیفیکیشن یعنی کارهایی که جنبه بازی ندارند را با بازی انجام دهیم استفاده از تفکرات بازیگونه.

مزیت استفاده از گمیفیکیشن در کسب و کار

جذب و حفظ مشتری

بهترین مزیتی که گیمیفیکیشن دارد جذابیت آن است شما با استفاده از بازی سازی می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید و در این حین باید مشتریان سابق خود را هم حفظ کنید. امروزه مشتریان زیادی هستند که به دنبال سودمندترین راه برای رسیدن به هدف هستند.

جمع آوری اطلاعات درباره مشتری

یکی از دیگر مزیت هایی که بازی سازی دارد جمع آوری اطلاعات مشتریان است در این صورت است که می توانید رفتارهایی که کاربران در سایت شما دارند را زیر نظر بگیرید و ببیند از کدام قسمت راضی هستند. در این صورت می توانید اطلاعات دقیقی که منجر به شناخت مشتریان می شوید و از نیازهای آن ها مطلع می شوید. برخی از پلتفرم های گیمیفیکیشن دارای سیستم های آنالیز هستند که باید حتما این فاکتورها را مدنظر داشته باشید.

تقویت وفاداری مشتریان

گیمیفیکیشن به شکل‌گیری تجربه‌های رضایت‌بخش برای مشتریان کمک می‌کند و همین باعث افزایش رضایتمندی آن‌ها و افزایش مشتریان راضی خواهد شد. دریافت مشوق‌های درونی در کنار مشوق‌های بیرونی، مانند ارائه پاداش‌ها و امتیازات خاص باعث می‌شود که مشتری برای حفظ احساس مثبت خود و کسب دستاوردهای بیشتر مرتباً به شما مراجعه کند. در این حالت، نه‌تنها با مشتری تعامل دارید، بلکه وقتی‌که با شما می‌گذراند را هدر نمی‌دهید و به وی سود می‌رسانید.

پیشنهاد مطالعه :  خرید ممبر تلگرام 

امکان ارزیابی بی‌طرفانه اقدامات

برای اجرای گیمیفیکیشن نیازمند این است که شما بصورت مستمر اطلاعات را جمع آوری کنید حال این اطلاعات می تواند هر چیزی باشد. از آمار فعالیت‌های مشتریان گرفته تا بازده کارشناسان فروش و زمان انتظار برای مکالمه با کارشناسان بخش پشتیبانی.

با در دست داشتن چنین اطلاعات عینی و دقیقی، دیگر ارزیابی اقدامات، سیاست‌ها و کارکنان بر اساس حال و هوای مدیران یا نظرات شخصی آن‌ها انجام نمی‌گیرد، بلکه همه چیز به شکل بی‌طرفانه و بر مبنای اطلاعات متقن انجام خواهد شد.

دریافت بازخورد و امکان تعامل با مشتریان

گیمیفیکیشن به مشتریان انگیزه می‌دهد تا بیشتر به سایت شما مراجعه کنند؛ بنابراین نسبت به حالت معمول بیشتر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. به‌عنوان‌مثال، ثابت شده که نظرسنجی‌هایی که در سیستم‌های مبتنی بر گیمیفیکیشن انجام می‌شوند، به‌مراتب میزان مشارکت بالاتری دارند و پاسخ‌های بهتری را دریافت می‌کنند.

بهبود فرآیندهای آموزشی و ارائه راهکارهای جدید

هنگامی‌ که به دنبال استفاده از یک راهکار جدید در کسب‌وکار خود هستید یا محصول جدیدی را عرضه کرده‌اید که پشتیبانی از آن نیاز به آموزش‌های جدیدی دارد، مخصوصاً اگر پیچیدگی‌هایی در این میان وجود داشته باشد، فرآیند آموزش به‌کندی پیش خواهد رفت؛ چراکه معمولاً اغلب انسان‌ها آگاهانه یا به‌صورت ناخودآگاه در برابر تغییر مقاومت می‌کنند.

آسان‌ترین روش برای تسریع روند پذیرش و کنار آمدن کارکنان با تغییر، این است که از طریق فرآیندهای آموزشی جالب و سرگرمی‌هایی که باعث تقویت تعامل می‌شوند کاری کنید که آن کابوس کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر جلوه کند.

نمونه‌هایی از گیمیفیکیشن

۱- گیمیفیکیشن استارباکس

  • شرکت استارباکس با هدف بهبود تجربه کاربری مشتریان و افزایش فروش، پروژه گیمیفیکیشن خود را با عنوان My Reward آغاز کرد. روند کار به این صورت است که بازیکنان از طریق یک برنامه موبایلی برای حضور در این تجربه اعلام آمادگی می‌کنند. پس‌ از آن در ازای هر خرید از استارباکس یک ستاره دریافت خواهند کرد.

۲- گیمیفیکیشن مایکروسافت

  • مایکروسافت به‌ عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی، ملزم به بومی‌سازی محصولات خود و عرضه آن‌ها به زبان‌های مختلف است. طبیعتاً کسب اطمینان از صحت و دقت ترجمه‌ها چالشی است که انجام آن فقط از عهده یک گروه خاص برنمی‌آید؛ لذا این شرکت دست به دامان گیمیفیکیشن شد و بررسی ترجمه‌ها را برای کارکنان خود بازی‌وار کرد.

سخن آخر

گیمیفیکیشن به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند در کسب‌وکار مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. به کمک گیمیفیکیشن، کاربران، مشتریان و کارکنان خود را ترغیب می‌کنید تا در ازای یک پاداش درونی، بیرونی یا هر دو، عمل موردنظر شما را با کمال میل انجام بدهند. با استفاده صحیح و حساب‌شده از گیمیفیکیشن و توجه به نکات بالا می‌توانید آگاهی نسبت به برند خود را افزایش بدهید، از رقبا پیشی بگیرید و تجربه منحصر به‌ فردی را برای مشتریان خود رقم بزنید.

اگر انتقاد و یا پیشنهادی دارید در انتهای همین مقاله در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید حتما آن را بررسی خواهیم کرد. برای ارتباط با تیم پشتیبان لاین استور از طریق لینک های زیر در ارتباط باشید.

خانم مهندس پورنقی  خانم مهندس برومند 

پشتیبانی : 05132727070

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)