پرسونا چیست ؟
سلام و درود فراوان به همراهان عزیز و همیشگی سایت محبوب لاین استور
پرسونا چیست ؟ چطور می توان پرسونا رو بدست آورد ؟ و…؟
پرسونا کلمه ای آشنا و در عین حال عجیب برای کسب و کارها
همه ما میدونیم که باید مخاطبین مون رو بشناسیم و به نیازهای مخاطبین پاسخ بدیم
در این مقاله درباره پرسونا چیست ؟ صحبت می کنیم با ما همراه باشید
پرسونا چیست ؟
پرسونا (Persona) اصطلاحی است که استفاده از آن طی دههی اخیر، بسیار رواج یافته است.
این واژه در حوزههای متنوعی از جمله بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا، مدیریت ارتباط با مشتریان، تولید محتوا، مدل کسب و کار، ارائه مطلب و حتی توسعه محصول بهکار میرود و در همهی آنها، معنای کمابیش مشابهی دارد.
اصطلاحات پرسونای مخاطب (Audience Persona)، پرسونای مشتری (Customer Persona)، پرسونای خریدار (Buyer Persona) و پرسونای مصرفکننده (Consumer Persona) از جمله ترکیبهایی هستند که با واژهی پرسونا ساخته شدهاند و بهکار گرفته میشوند.
خیلی خلاصه پرسونا (Persona) یعنی
شخصیت مشتری یا پرسنا Buyer Persona یک تعریف کلی از مشتریان هر بخش از بازار هدف برند است. تعریف درستی از پرسوناها، به برندها در جذب مشتریان بیشتر (از طریق بازاریابی، فروش، محصولات و خدمات) کمک می کند. فهمیدن عمیق پرسنا (Buyer Persona) یا همان ” شخصیت مشتری”، برای خلق محتوا، توسعه محصول، پیگیری خرید و فروش بیشتر و به واقع هر آنچه که به جذب و حفظ مشتری در بازاریابی مربوط میشود، ضروری است.
خب کاربرد پرسونا (Persona) چیست ؟
پرسنا به شما کمک میکند تا مشتریان بالقوه (Prospective Customers) خود را بهتر درک کنید. این امر به شما در تهیه محتوا، انتقال پیام برند و توسعه محصولات و خدمات در راستای رفع نیازها، و چگونگی تعامل برند با گروه های مختلف بازار هدف کمک فراوانی میکند. مثلا شما میدانید که مخاطب هدف شما یک پرستار است اما آیا میدانید به طور دقیق نیازها و علایق او چیست؟ ذهنیت شما از مشتری ایده آل چیست؟ برای اینکه بفهمید چه چیز باعث میشود که بعضی از مشتریانتان تبدیل به بهترین مشتریان شما شوند باید پرسناهای (Persona) دقیقی برای کسب و کارتان تعیین کنید.
پرسونای دقیق مبتنی بر تحقیقات بازار و همچنین دیدگاه هایی که شما از مشتریان واقعی خود جمع آوری میکنید، تبیین می شود. ( از طریق نظرسنجی، مصاحبه و…). بسته به نوع کسب و کارتان، شما میتوانید از ۱ الی۲۰ پرسونا (Persona) داشته باشید. اما اگر در این راه تازه کار هستید بهتر است با تعداد کم شروع کنید، بعدها در صورت نیاز میتوانید تعداد بیشتری Persona برای کسب و کارتان در نظر بگیرید.
در درجه اول، ایجاد Persona به شما فرصت ایجاد محتوا و انتقال پیام برند برای ارائه به مخاطبان هدفتان را میدهد و در ضمن شما را قادر میسازد بخشهای مختلف بازار هدف (Different Segments) خود را هدفگیری نمایید یا بازاریابی شخصیسازی شده (Personalize) انجام دهید.
به طور مثال در صورتی که بخواهید یک ایمیل به همه افراد موجود در پایگاه داده خود ارسال کنید به جای اینکه یک ایمیل یکسان به همه افراد بفرستید می توانید به وسیله دسته بندی از طریق پرسنا (Buyer Persona)، ایمیل را متناسب با اطلاعاتی که راجع به هر پرسنا دارید ، شخصی سازی کرده و سپس ارسال کنید.
پیشنهاد مطالعه :چگونه در اینستاگرام کسب درآمد کنیم ؟
برای تهیه پرسونا (Persona) به چه مواردی باید توجه داشته باشیم ؟
جنسیت
اولین موردی که میشه به اون اشاره کرد جنسیت مخاطبین ماست
گروه سنی
دومین مورد برای تهیه پرسونا شناسایی گروه سنی مخاطبین ماست

خصوصیات
سومین مورد برای تهیه پرسونا خصوصیات و شخصیت مخاطبین ماست ( ترجیحات ، علاقه مندی ها، رفتار ، تفریحات و … )

رفع نیاز
و در آخر محصول یا خدمات ما چه نیازی از مخاطب ما برطرف میکنه ؟؟؟؟؟
چند نمونه پرسونای مشتری
شاید مطالعهی دو نمونه پرسونای زیر بتواند به شما برای درک بهتر مفهوم پرسونا کمک کند:
نام | جنسیت | سن |
---|---|---|
مریم |
خانم |
۲۰ |
⇑ توضیحات ⇑
مریم، دختری بیست ساله است که سالهای نخستین دانشگاه را در مقطع کارشناسی میگذراند.مریم علاوه بر درس خواندن، به شکلپارهوقت در یک فروشگاه پوشاک به عنوانفروشنده کار میکند و بخشی از هزینهیتحصیلش را پرداخت میکند.البته خانوادهی مریم از نظر مالی محدودیتی برای پرداخت هزینهی تحصیل او ندارند.اما مریم، استقلال را دوست دارد و ترجیح میدهد تا حد امکان، سهمی از هزینههایش را نیز، خودش تأمین و پرداخت کند.مریم تازه به جمع کاربران لاین استور اضافه شده است .
نام | جنسیت | سن |
---|---|---|
امید |
آقا |
۳۵ |
⇑ توضیحات ⇑
امید یک مدیر میانی در یک شرکت خصوصی بزرگ است و ماهیانه حدود هشت میلیون تومان حقوق میگیرد.
او هر روز از هفت صبح در محل کار خود حاضر میشود و معمولاً زودتر از ساعت هشت شب به خانه نمیرسد.امید حدود ده سال سابقه کار دارد و به شدت علاقهمند به یادگیری است و معتقد است که با افزایش دانش و توسعهی مهارتهایش، میتواند به فرد پختهتری تبدیل شده و فرصتهای بهتری را در مسیر شغلی خود، خلق و کشف کند.تسلط او بر زبان انگلیسی عالی است؛
نام | جنسیت | سن |
---|---|---|
مهتاب |
خانم |
بین ۲۴ تا ۳۰ |
⇑ توضیحات ⇑
او کمتر از شش ماه است که به لاین استور پیوسته و در حال حاضر، کاربر آزاد لاین استور است.
او بیش از ۶۰٪ زمان کاری روزانه خود را در پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن لاین استور فعالیت و کسب درآمد می کند
تعداد سفارشات مهتاب هنوز به بیست مورد نرسیده است.
مهتاب #فایلهای آموزشی در مورد پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن لاین استور ( آموزش پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن ) را به خوبی مطالعه می کند. و در هر روز یک ساعت برای این کار زمان می گذارد.
📘 پیشنهاد مطالعه 📘
⇓ پیشنهادی برای شما ⇓
🍀 با نام دلخواه خود به کسب درآمد بپردازید 🍀
با نام خود نماینده لاین استور شوید ( نمایندگی ری برند )
اطلاعات بیشتر در خصوص نمایندگی ریبرند رو اینجا بخونید
و یا همین الان با شماره های مندرج در سایت در تماس شوید ( مشاوره رایگان )
منشن اینستاگرام
پنل ممبر فالوور نوتیفیکیشن میدونی چیه ؟؟
🌸 راهنمای جامع پنل ممبر و فالور و نوتیفیکیشن 😍 میخوای مطالعه کنی؟؟
میخوای از اینستاگرام کسب در آمد داشته باشی ؟؟