خانه / social media marketing / مقایسه سروش و ایتا

مقایسه سروش و ایتا

مقایسه سروش و ایتا ، دو پیام رسان ایرانی که در چند ماه اخیر به دلایل مختلف نام‌شان زیاد شنیده شده است، خالی از لطف نخواهد بود. در این نوشتار سعی کردیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

احتمالا و با نگاهی به گفته‌های مردم، بهترین پیام رسان ایرانی یکی از این دو است. پیداست که از لحاظ تعداد کاربران، اپلیکیشن سروش با بیش از ۵ میلیون کاربر (به گفته تیم سروش) موفق‌ترین پیام رسان بومی است.

ایتا هنوز نسخه iOS ندارد؛ یک هیچ به نفع سروش

اگر می‌خواهید در یک رقابت وارد شوید، پیداست نخستین امر تحلیل و بررسی رقبا است. در حیطه اپلیکیشن‌ها، پوشش دادن سیستم‌ عامل‌های مورد استفاده کاربران بسیار کلیدی است. موضوعی که در پیام رسان‌های خارجی مطرح امری عادی است، اما در میان اپ‌های ایرانی غیر از پیام رسان سروش مابقی توجه چندانی به آن نداشته‌اند.

کاربران در تمامی سیستم‌های اندروید، آی‌ او اس، ویندوز، لینوکس و مک‌ او اس قادرند از پیام رسان سروش استفاده کنند. این درحالی است که در پیام رسان ایتا از این خبرها نیست و اگر تمایلی به استفاده از این برنامه دارید، تنها می‌توانید از نسخه وب و اندروید استفاده کنید. با این حساب در مقایسه پیام رسان‌های سروش و ایتا، چراغ اول را سروش روشن می‌کند!

مقایسه کانال، گروه و چت؛ گزینه‌ای بهتر از هر دو داریم

پیام رسان! وقتی اپلیکیشنی چنین نامی را یدک می‌کشد و پا به عرصه می‌گذارد، باید رابط کاربری و قابلیت‌های جدیدی ارائه کند. در مقایسه سروش و ایتا از منظر تعداد اعضای گروه، ایتا دست بالا را دارد.

تعداد اعضای گروه در پیام رسان سروش تاکنون از مرز ۵۰۰ عدد فراتر نمی‌رود، حال آنکه در پیام رسان ایتا این عدد ۱۰ برابر است و کاربران می‌توانند در تعامل با یکدیگر گروه‌هایی با ۵۰۰۰ هزار عضو داشته باشند. اما هر دوی این پیام رسان‌ها در مقایسه با تلگرام یک شکست خورده بزرگ هستند. در این پیام رسان روسی امکان ساخت سوپرگروه‌های ۱۰۰ هزار نفری وجود دارد.

پیام صوتی یا وویس دیگر قابلیتی است که کاربران ایرانی به شدت با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و باید در مقایسه دو پیام رسان سروش و ایتا نیز لحاظ شود. این امکان در هر دو پیام رسان وجود دارد. البته نقطه ضعف اینجاست که مانند روز‌های نخست تلگرام برای ارسال پیام صوتی در هر دو اپ حتما می‌بایست به طور مداوم گزینه ضبط وویس را نگه دارید. با این همه خبری از قابلیت‌های پیام ویدیویی و پیام محرمانه در هر دو اپلیکیشن نیست.

دیگر امکانی که انعطاف بیشتری به چت‌ها و ارتباطات میان کاربران می دهد، امکان ارسال ایموجی و استیکراست. در مقایسه سروش و ایتا باید گفت که هر دو اپلیکیشن از قابلیت ارسال ایموجی بهره می‌برند، اما ایتا تاکنون قابلیت ارسال استیکر را در دسترس کاربرانش قرار نداده است (حداقل تا زمان نگارش این متن که اینگونه بوده است).

در پیام رسان سروش اما مجموعه‌های استیکر زیادی وجود دارد که کاربران می‌توانند آنها را نصب کنند. یا اینکه این استیکر ها در بخش فروشگاه استیکر (Sticker Market) وجود دارند، اما تاکنون برای نصب هیچ مجموعه‌ای نیاز به پرداخت هزینه نبوده است. به علاوه مطابق اعلام برخی کاربرها، امکان ساخت استیکر در پیام رسان سروش نیز مهیاست.

رابط کاربری و گرافیک؛ ایده جدیدی نمی‌بینیم!

رابط کاربری هر دو اپلیکیشن سروش و ایتا شبیه به تلگرام است، البته با تفاوت‌هایی مشهود. ایتا به طور عجیبی یک کپی محض از تلگرام است، اما در پیام رسان سروش اوضاع به کلی متفاوت است. هرچند آنها نوآوری خاصی در رابط کاربری نداشته‌اند و از همان سبک و سیاق تلگرام الگوبرداری کرده‌اند، اما پرواضح است که در زمینه گرافیک اپلیکیشن بسیار تلاش کرده‌اند.

در مجموع تیم ایتا در نهایت غیرحرفه‌ای بودن، همه چیز را از تلگرام کپی‌ کرده‌ و با عباراتی نظیر “مهندسی معکوس” از دستاورد [!] خود دفاع می‌کند.

در نقطه مقابل اما مشخص است که تیم سروش هرآنچه توانسته‌ در راستای ساخت یک رابط کاربری خاص انجام داده‌ است، تلاشی شایسته تقدیر؛ اما بدون نمودی قابل توجه. به طور کلی شاید رابط کاربری موضوع مهمی در مقایسه سروش و ایتا نباشد، چرا که هر دو حرف زیادی برای گفتن ندارند!

بخش عمده‌ای از تبلیغات کانال‌ها در بسیاری از پیام‌‌رسا‌ن‌ها به صورت دهان به دهان و توسط خود کاربران انجام می‌شود. در رابط کاربری پیام رسان سروش، برای تسهیل ترویج کانال‌ها و در نتیجه خود اپلیکیشن بخش خاصی ترتیب داده شده است که در آن کانال به تفکیک موضوع طبقه بندی شده‌اند. سرگرمی و ورزش، فرهنگ و هنر، علمی و آموزشی، اخبار و سیاست، رسانه و دین و مذهب فهرست‌بندی این بخش است.

اما نقدی که به این قسمت از اپلیکیشن سروش وارد می‌دانم، شاید شبیه همان نقدی است که بسیاری به شیوه تبلیغات گسترده اپلیکیشن سروش در رادیو و تلویزیون وارد می‌دانند؛ یعنی از میان بردن فضای رقابت!

با بیشتر شدن استفاده کاربران از این بخش، به مرور کانال‌هایی که اعضای زیاد دارند، محبوب‌تر و امکان دیده‌ شدن کانال‌های کوچک‌تر، کمتر می‌شود. درست همان فضای ناسالم رقابتی که درصدد است پیام‌رسان‌های ایرانی را با مسدود کردن و اعمال محدودیت برای نمونه‌های مشابه خارجی رواج دهد. در بخش تماس صوتی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

در مقایسه سروش و ایتا ، وجه برتری دیگری که سروش نسبت به همتای خود دارد، بخشی به نام سرویس‌هاست که در آن امکان خرید شارژ، مشاهده اوقات شرعی به تفکیک شهرها، پرداخت قبوض و مطلع شدن از وضعیت آب و هوایی است. امکانی که سروش را فراتر از یک اپلیکیشن پیام رسان نشان خواهد داد.

اما کماکان بسیاری از کاربران به دلایل امنیتی راضی به حضور در اپلیکیشن سروش نمی‌شوند. البته در مقایسه پیام رسان ایتا و سروش باید گفت هردو از این مشکل رنج می‌برند. این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی تیم سروش است. هرچند آنها مدعی هستند تا پایان سال به مرز ۱۰ میلیون کاربر نیز خواهند رسید، موضوعی که با توجه به تبلیغات گسترده‌ آنها در صدا و سیما (مالک اصلی اپلیکیشن سروش) چندان دور از ذهن نیست.

در مقایسه سروش و ایتا ، شاید از آنجا که سروش برنامه‌ای بسیار مشهورتر است، حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر باشد. به طور کلی می‌خواهیم بگویم اگر به این نتیجه رسیده‌اید که سروش بستر امنی برای انتقال پیام نیست، در نظر داشته باشید که این پیام رسان برعکس ایتا زیر ذره‌بین‌های بیشتری است.

ایتا یک کپی به تمام معنا از تلگرام است

رابط کاربری، سورس‌ کدها، نسخه دسکتاپ و حتی وبسایت این اپلیکیشن به اصطلاح بومی، تماما کپی برداری است. موضوع که صدای بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی را درآورده بود. تیم ایتا در نهایت نوآوری و خلاقیت [!] رنگ نارنجی را به جای رنگ آبی تلگرام برای اپلیکیشن ایرانی [!] خود انتخاب کرده‌ است.

چندی پیش در تکراتو با یک تست ساده مشخص کردیم که سورس‌کدهای اپلیکیشن ایتا کپی شده از تلگرام است. بدون اندکی تغییر! فقط کافی بود یک شماره اشتباه را برای ورود به ایتا وارد و گزینه Help را انتخاب کنید و در عین ناباوری مشاهده کنید که تیم پشتیبانی تلگرام به شما ایمیل خواهد زذ. در مقایسه سروش و ایتا ، این کپی‌کاری وحشتناک یک امتیاز منفی برای ایتا محسوب می‌شود

تماس صوتی سروش؛ رایگان و ضدرقابتی

چگونه از تماس رایگان سروش استفاده کنیم؟ یکی از نکاتی که در تبلیغات سروش به طور گسترده به آن اشاره می‌شود، تماس صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسان است. موضوعی که با نقش پررنگ اپراتور‌های تلفن همراه، به یک عنصر ضدرقابتی در میان اپلیکیشن‌های پیام رسان تبدیل شده است.

البته در نگاهی دیگر می‌توان گفت با این کار از اپلیکیشن بومی حمایت شده است. مکالمه صوتی در اپلیکیشن ایتا وجود ندارد و در مقایسه سروش و ایتا، این یک امتیاز مثبت دیگر برای سروش محسوب می‌شود.

یک سال پیش بود که برای اولین بار تلگرام از سرویس مکالمه صوتی در بستر اینترنت خود رونمایی کرد. این سرویس یک رقیب جدی برای اپراتورهای تلفن همراه به شمار می‌رفت، موضوعی که منجر به مسدود شدن این قابلیت در تلگرام، با دستور مقام‌های قضایی شد. دلیل‌اش نفوذ اپراتور‌ها باشد یا هرچیز دیگر، پارادوکسی جدی با سرویس مکالمه رایگان در پیام رسان سروش دارد.

آیا حمایت از یک اپ ایرانی به معنای ایجاد محدودیت برای نمونه‌های خارجی است؟ با این تفسیر چگونه انتظار داریم در چنین فضای ضد رقابتی که ایجاد کرده‌ایم، مردم به ما اعتماد داشته باشند

سروش و ایتا را چه کسی هدایت می‌کند؟

در خصوص سروش قضیه تقریبا روشن است. بخش عمده‌ای از سهام این پیام رسان به سازمان صدا و سیما تعلق دارد، اما در مورد ایتا قضیه کمی پیچیده است. در وبسایت این پیام‌رسان گفته شده که ایتا به شرکت “اندیشه یاوران تمدن امروز” تعلق دارد. شرکتی که نامش در هیچ کجا یافت نمی‌‌شود.

با جستجو در وب‌سایت Whois هدایت ایتا به “محسن غفاری” و شرکت “سامانه فناوری طوبی” نسبت داده شده است. سمانه فناوری طوبی در زمینه راه‌اندازی پنل‌ ارسال پیام کوتاه، پیام صوتی و اس ام‌ اس‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کند. در خصوص آقای محسن غفاری نیز آنچه می‌دانیم به حضور ایشان در ستاد راهیان نور و فعالیت در وبسایت اکنون غیرفعال شده هاتف (hatefpayam.ir) برمی‌گردد.

برنده مقایسه پیام رسان ایتا و سروش

درست است که تعداد اعضای گروه‌ها در اپلیکیشن ایتا می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از سروش باشد، درست است در خصوص امنیت اپلیکیشن پیام‌رسان سروش حرف و حدیث بسیاری وجود دارد، اما مطابق آنچه گفته شد و نیز بررسی سایت ها در مقایسه سروش و ایتا  اپلیکیشن سروش را چندین پله بالاتر از ایتا و برتر از آن می‌دانند.

فقدان نسخه iOS برای ایتا و برعکس پشتیبانی از بسیاری از سیستم‌ عامل‌های پرکاربرد در سروش، رابط کاربری نوآورانه تر سروش در مقایسه با کپی کاری‌های ایتا از تلگرام، مکالمه صوتی رایگان، به علاوه سرویس‌ها و دسته بندی کانال‌ها در سروش، از جمله شواهد ما بر این مدعاست.

مقایسه سروش و ایتا نشان داد که حتی بهترین پیام‌رسان‌های ایرانی نیز با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و این یعنی فضا کماکان برای ظهور یک اپلیکیشن پیام رسان بومی که از نظر امنیت، حریم خصوصی و آزادی اینترنت بتواند اعتماد کاربران ایرانی را به خود جلب کند، مهیا است.

باید دید انحصار پیام رسان‌های خارجی شکسته خواهد شد یا در ادامه باز‌هم شاهد عرض اندام پیام رسان‌های غیروطنی خواهیم بود. مقایسه دو پیام‌رسان سروش و ایتا بدون هیچ جانبداری و بر اساس تجربیات نویسندگان برخی سایت ها نگارش شده است. شما هم بازخوردهای خود را از این دو برنامه به ما بگویید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به نظر شما بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟

منابع : تکراتو – blog.hsbteam

اشتراک گذاری کنید

درباره‌ی حانیه افراخته

اینو دیدی ؟

قابلیت پاسخ‌دهی هوشمند در اپ ها

قابلیت پاسخ‌دهی هوشمند در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلف از جمله مسنجر فیسبوک و الو گوگل با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.