بازاریابی معرف یا ایفیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) روشی از بازاریابی است که در آن به معرفان یا ناشران، جهت معرفی و فروش محصولات و جذب مشتری، هزینه ای پرداخت می شود. یعنی معرف در برابر جذب مشتری و محصولاتی که به فروش می رساند، حق کمیسیون دریافت می کند.
این روش، یک نوع بازاریابی مشارکتی اینترنتی است که در واقع صاحبان کسب و کارها و صاحبان برندها به افراد معرف که صاحبان وبسایت ها یا ناشران هستند، در صورتی که در فروش محصول، معرفی برند و جذب مشتری به آن ها کمک نمایند، هزینه ای را به عنوان پاداش پرداخت می کنند.
سلام به دوستان همیشگی لاین استور؛ مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ بازاریابی معرف به نام های «بازاریابی پورسانتی»، «بازاریابی وابسته» و «سیستم همکاری در فروش» نیز نامیده می شود. افیلیت یا معرف، همان سایت یا کانال بازاریاب موجود در شبکه های اجتماعی است که با قرار دادن لینک مخصوص سایت یا کانال فروشنده، مشتریان را به آن کانال هدایت می کند.
مزیت و انواع برنامه های بازاریابی معرف
در بازاریابی معرف، هم افیلیت و هم فروشنده هر دو سود می برند، در این روش در ازای هر مشتری که جذب تبلیغات شود یا محصولی خریداری کند، به معرف طبق قرارداد، هزینه ای پرداخت می شود. در مقابل تا زمانی که محصولات مورد نظر به فروش نرفته باشند، یا مشتری جذب سایت یا کانال مورد نظر نشده باشد، صاحب برند هزینه ای پرداخت نمی کند. به این مدل، مدل پرداخت به ازای عملکرد می گویند.
این نوع بازاریابی یک روش کم خطر برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها است. زیرا همانطور که بیان شد تا زمانی که مشتری جذب نشده یا فروشی انجام نگرفته باشد، صاحب برند و کسب و کار، برای تبلیغات انجام گرفته، هزینه ای پرداخت نمی کند.
پیشهاد مطالعه :
سیستم های مختلفی برای همکاری در فروش وجود دارد که عبارتند از:
۱- پرداخت به ازای کلیک
در این روش، به ازای هر کلیکی که مشتری یا مخاطب بر روی لینک سایت فروشنده انجام دهد، پرداختی به معرف داده می شود. بنابراین لازم نیست حتما محصولاتی به فروش برسد تا معرف به درآمد برسد.
۲- پرداخت به ازای نمایش آگهی
در این روش لینک کانال یا سایت فروشنده بر روی کانال یا سایت معرف قرار می گیرد و به ازای تعداد بازدیدهایی که از آگهی می شود، هزینه به معرف پرداخت می شود.
۳- پرداخت به ازای سرنخ
منظور از سرنخ یعنی هر عملی که مدنظر فروشنده است، مانند پر کردم فرم ثبت نام، نصب یک برنامه، استفاده از دوره آموزشی، شرکت در نظرسنجی و…، مشتری آن را در سایت فروشنده انجام می دهد، و معرف به ازای هر سرنخ مبلغی را دریافت می نماید.
معرف زمانی حق کمیسیون دریافت می کند که مشتری اطلاعات مشخصی از خود در سایت فروشنده درج کرده باشد تا از این اطلاعات به عنوان سرنخ استفاده شود و فروشنده بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند.
۴- پرداخت به ازای فروش
در این روش زمانی معرف هزینه یا حق کمیسیون دریافت می کند، که مشتری پس از بازدید از سایت فروشنده، محصول را خریداری نماید. در این صورت به ازای خرید هر محصول توسط مشتری، درصد مشخصی از درآمد حاصل به معرف پرداخت می شود.
امروزه صاحبان صفحات و کانال های پربازدید در شبکه های اجتماعی به عنوان معرف و ناشر، می توانند با تبلیغ محصولات و برندهای مختلف به درآمدهای مناسبی برسند. البته افراد مختلف نیز می توانند در شبکه های اجتماعی پرطرفدار اقدام به تبلیغ محصولات و برندها کرده و کسب درآمد نمایند.
شیوه عملکرد بازاریابی معرف
معرف به عنوان شریک و همکار در برنامه بازاریابی ثبت نام کرده و یک لینک خاص و منحصر به فرد که حاوی نام یا شماره مخصوص کاربری فروشنده است، دریافت می کند. این لینک در کانال یا سایت معرف قرار می گیرد. زمانی که مشتری روی لینک تبلیغ مورد نظر کلیک کند، وارد سایت فروشنده می شود.
معرف یک کوکی در رایانه مشتری ذخیره می کند و زمانی که خرید توسط مشتری انجام شود، فروشنده کوکی رایانه وی را بررسی می نماید و با این بررسی پی می برد که کدام معرف، مشتری را به سایت هدایت کرده است. سپس حق کمیسیون معرف را پرداخت می کند.
بازاریابی معرف قدمت زیادی دارد، اما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی، در دنیای دیجیتال به یکی از روش های بسیار مناسب برای افزایش درآمد تبدیل شده است.
مجموعه لاین استور به عنوان مجموعه ای متخصص و حرفه ای در زمینه بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی آماده ارائه انواع خدمات مشاوره ای و مهندسی در این زمینه است. در صورتی که تمایل دارید تا کسب و کار خود را توسعه دهید و فروش محصولتان را افزایش دهید، می توانید با ما در ارتباط باشید.