روانشناسی رنگ نقش بسیار مهمی در تبلیغات و بازاریابی دارد. بههمین دلیل در این مقاله دربارهی تاثیر رنگ در تبلیغات و استفادهی هوشمندانه رنگها براساس اهداف بازاریابی نکاتی را خواهیم گفت.
روانشناسی رنگ یک علم محض نیست و نمیگویید که کدوم رنگهابد و کدوم رنگها خوب هستند بلکه نشان میدهند که چه رنگهایی برای مخاطب شما جذاب تر هستند.
روانشناسی رنگ ها میگوید که با توجه به شرایط از چه رنگی استفاده کنید مثل جنسیت مشتری،بازه ی سنی مخاطبان،قیمت محصولات شما،ویژگیهای محصول و…برانتخاب رنگ مناسب تاثیر میگذارد.
روانشناسی رنگ یکی از جالب ترین ومهیج ترین جنبه های بازاریابی است.
رنگ به عنوان یک پیام خاموش برای مشتری عمل میکند.
اگه کسب وکارتان دارای یک رنگ خاص باشدمشتری ان رنگ مشخصه و ویژگی برند شما میداند
هررنگی براساس ویژگی های مختلف هرفرد برای اشخاص تفاوت دارد. -لاین استور-
*۱۰رنگی که در تبلیغات بیشترین تاثیر و فروش دارد:
استفاده از روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
قرمز.آبی. صورتی.زرد.سبز.بنفش.طلایی.نارنجی.قهوه ای. ومشکی است.
کسی که قصد خرید دارد اولین چیزی که در نظر او می آید رنگ محصول است. مردم بر پایه ی احساسات خود خرید میکنندو پس ازخرید با منطق خرید خود را توجیه میکنند.
رنگها بسیار قدرتمند هستند و واسه مشتری اولین نکته است.
**قرمز:
علاقه عشق عصبانیت و شور وهیجان.(رنگ پرانرژی و هیجان وقدرتمنداست بیشترین طول موج را دارد تقریبا تمام شرکت ها دربرندیافعالیت های بازاریابی خود رنگ قرمز استفاده میکند مثل کوکاکولا،فانسکول شرکت تولیدکننده اسباب بازی)
**آبی:
آرامش مسئولیت احتیاط ، صداقت و اعتماد.(رنگ خرد وعقل است وذهن راآرام میکند آبی مثل قرمز رنگ هنا کاره است واستفاده بیشتر ازین رنگ در شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات رواج دارد فیسبوک آبی است سامسونگ هم در لوگوی خود از رنگ آبی استفاده میکند)
**زرد:
شادی تفریح زرنگی وفریب.(زرد طول موج بلندی است زرد رنگ خلاقیت است وشرکت هایی که در ارتباط بامحصولات کودکان هستند ازین رنگ استفاده میکند)
**سبز:
طبیعت فراوانی .(رنگ تعادل وارامش چون رنگ طبیعت است تمام ویژگی هایی که با طبیعت مرتبط است را داراست مثل صاحبان برندتروپیکانا تولید کننده آب میوه یا شرکت اسپاتیفای دارای انواع موسیقی در جهان)
**نارنجی:
انرژی شادی سرزندگی و ریسک پذیری.(رنگ خلاقیت وهیجان است شرکت هایی ازین رنگ استفاده میکنند که خدمات پرانرژی وسرگرم کننده ارائه میدهند مثل کاخانه های تولید شکلات
**مشکی ونقره ای:
زیبایی و برازندگی مدرن و قدرتمند.(درست است که میگویند مشکی رنگ عشق است اما در دنیای تجارت نماد قدرت و دوام است مثل کارخانه های اتومبیل سازی جکوار)
**قهوه ای:
استحکام وثبات انتقال گرما وهمچنین استفاده خسته کننده است(رنگ خاک و رنگ زمین است ودر تبلیغات که درباره محیط زیست است بکار میرود)
**خاکستری:
محافظه کاری رسمی سنتی.(این در تبلیغات خدماتی چون فناوری اطلاعات وکارخانجات تولیدی به کار میرود)
**ارغوانی:
خلاقیت سلطنت وثروت
**سفید وکرم:
تمیزی و پاکی آرام و زیبا.(رنگ سفید صلح و آرامش را به فرد القا میکند و مشتری از خرید خود و دریافت خدمات احساس ارامش کند)
رنگ آبی:
محبوبیت خاصی برای بیشتر افراد جامعه دارد امابهترین نیست(برای مثال صورتی رنگ عموما محبوب بانوان است)در بانک ها مکان های مالی و رستوران ها مورد استفاده قرار میگیرد به دلیل آرامشی که دارد
رنگ سفید:
رنگ پاکی وتمیزی است که معمولا درتبلیغات خیریه سالن های آرایشی وماساژو شرکت های دارویی
نتیجه گیری:
رنگها تداعی کننده نام تجاری یک محصول در ذهن مخاطبین هستن پس رنگ انتخاب شده میتواند تاثیرات مثبت یا منفی بر ذهن مخاطبین داشته باشدبرای انتخاب رنگ بهتر است از تون های متوسط و میانی استفاده شود زیرا تیره و روشن بودن رنگ تاثیر مطلوب زیادی ندارد
**انتخاب رنگ درست باعث افزایش فروش و درنتیجه درآمد بیشتر میشود.
منبع: یاراپلاس، چطور؟
#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
دراین مقاله ازتاثیر رنگ ها در برند شدن وجلب توجه مشتری آشنا شدم ومتوجه شدم هررنگ زمانی تاثیرزیادی بر ذهن مشتری دارد که باتوجه به موقعیت وشرایط کسب وکاربه درستی انتخاب شود