خانه / social media marketing / اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ مقاله ای در لاین استور

اینفلوئنسر مارکتینگ

لاین استور

شاید تاکنون چندین بار کلمه اینفلوئنسر یا Influencer (شخص تاثیرگذار) در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و.. به گوشتان خورده باشد اما معنی آن را ندانید. امروزه این گروه از افراد و روش بازاریابی آنها که به اینفلوئنسر مارکتینگ مشهور است بسیار مورد توجه افراد کارفرما و فروشندگان واقع شده است. اما اینفلوئنسر کیست؟ آیا در ایران اینفلوئنسر داریم؟ روش های کاربردی و اصولی اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام، تلگرام و.. به چه صورت است؟ با ما در لاین استور همراه باشید تا شما را با پاسخ این سوال ها بیشتر آشنا کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر (influencer) فردی است که با دراختیار داشتن دانش، موقعیت و رابطه‌ای نزدیک با مخاطبان، قدرت نفوذ بر تصمیمات خرید فالوئرها (دنبال‌کنندگان) خود را دارد. هرقدر دامنه‌ی ارتباط با مشتریان اینفلوئنسرها بالاتر باشد، این تاثیرگذاری نیز بیشتر است. اما، یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط درباره اینفلوئنسرها این‌است که آن‌ها با کمک شبکه‌های اجتماعی قدرتمند می‌گیرند؛ این تفکر، تاثیر و نفوذ را با محبوبیت اشتباه می‌گیرد. اقدام تاثیرگذار نیازمند یک نتیجه‌ی مشخص است: تغییر در تفکر یا رفتار. بنابراین اینفلوئنسر، فردی است که قدرت تاثیرگذاری بر طرز تفکر یا وادار کردن گروهی از افراد به انجام کارهای متفاوتی را دارد و لزوماً محبوبیتی در میان مردم ندارد.

وقتی بازاریابان از اینفلوئنسر صحبت می‌کنند، منظور فردی است که به مردم کمک می‌کند تا برندی را بشناسند و بخرند. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ اینفلوئنسر ترکیبی از سه فاکتور کلیدی است: دسترسی به تعداد زیادی از افراد، مقبولیت و اعتبار در زمینه‌ای خاص و نهایتاً هنر سخنوری و فروشندگی. هرچه این سه فاکتور پررنگ‌تر باشد، پتانسیل تاثیرگذاری این فرد بیشتر است.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟
بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها (influencer) موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که به‌کار گرفته می‌شود اما اخیراً به موضوعی داغ برای بازاریابان و برندها تبدیل شده است، چراکه به‌عنوان جایگزینی مناسب برای تبلیغات سنتی گران و ناکارآمد، شناخته می‌شود. مهم‌تر از آن، این‌ که مصرف‌کنندگان دوست ندارند هرروز در معرض تبلیغات متعدد قرار بگیرند و همین امر موجب بی‌اعتبار شدن تبلیغات به‌روش سنتی شده‌است.

اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و..
امروزه شبکه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. طبیعتا برخورد و اطلاع از آخرین اخبار چهره های مشهور و معروف بسیار ساده از قبل شده است. یکی از شبکه هایی که این امکان را بیشتر از بقیه فراهم آورده است، اینستاگرام می باشد. با ظهور اینستاگرام و قابلیت Follow، یکسری از افراد بر اثر شهرت و یا مطالبی که در پیج خود منتشر می کنند فالوور های زیادی را جذب کرده اند. این افراد پس از مدتی که به فالوور های زیاد و شهرت رسیدند، شروع به تبلیغات در پیج خود و درآمدزایی می کنند. گاهی درآمد این افراد از چند میلیون تومان از هر پست نیز می گذرد.

لاین ستور

معرفی انواع اینفلوئنسر ها

افراد مشهور یا سلبریتی ها: این گروه می توانند بازیگران، هنرمندان، بازیکنان فوتبال و … باشند. کسانی که بین مردم بخاطر شغل حرفه ای که دارند مشهور و محبوب هستند. شرکت ها نیز به این نتیجه رسیده اند که اگر محصولی را سلبریتی ها تبلیغ کنند، قطعا فروش آن بالا خواهد رفت. یکی از اشکالات استفاده از افراد مشهور قیمت بسیار بالای آن ها برای قبول تبلیغات است البته اگر این افراد از محصول استفاده کرده باشند و واقعا از آن راضی باشند ممکن است این کار را در ازای پرداخت هزینه کمتری نیز قبول کنند و قطعا تاثیر بیشتری نیز می تواند بر مخاطبین داشته باشند. مورد دیگر این است که این گروه از افراد نمی توانند در تبلیغ هر موضوعی موفق عمل کنند.

لاین استور

برای مثال اگر از یک قهرمان رشته ورزشی رزمی بخواهید خرید خانه در یک روستا برای استراحت و دوران بازنشستگی را تبلیغ کند، قطعا این تبلیغ آن قدرها هم موفق نخواهد شد زیرا این چهره با ورزش و تلاش و فعالیت در ذهن مخاطبان نقش بسته است. مورد دیگری که در رابطه با این گروه از اینفلوئنسر ها قابل بحث است این است که واقعا چه تعداد از مخاطبینی که این افراد را دنبال می کنند واقعا به توصیه سلبریتی ها گوش خواهند داد و چه مقدار تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناسان و رهبران یک صنعت: این گروه از افراد به علت قدرت، طرز فکر و جایگاهی که دارند مورد احترام بسیاری واقع می شوند. برخی از افراد این گروه عبارتند از ژورنالیست ها و نویسندگان، افراد تحصیل کرده آکادمیک، کارشناسان یک صنعت و مشاوران حرفه ای که می توانند تاثیر بسزایی بر روی تصمیمات مخاطبین خود بگذارند زیرا مردم این افراد را یک خبره در حیطه کاری خود می دانند و قبول دارند که اگر در مورد مسئله ای صحبت کنند قطعا بسیار مهم است. یکی از بهترین حالات برای شرکت ها این است که یک نویسنده و تولید کننده محتوا در مورد محصول آن ها در تریبون خود که می تواند وب سایت، روزنامه، شبکه اجتماعی و.. باشد، به صورت مثبت صحبت کند. بسیاری از این افراد با رهبران فکری و صنعتی در ارتباط هستند و در مورد آن ها بسیار صحبت می کنند. به همین دلیل این افراد نیز برای تبلیغات بسیار مهم هستند.

بلاگرها و تهیه کنندگان محتوا: بلاگر ها یا همان نویسندگان وب سایت ها نیز جز اینفلوئنسر ها قرار می گیرند. در اینترنت وب سایت های بسیار معتبری در هر زمینه ای وجود دارد که خوانندگان با مطالعه آن ها در مورد خرید یک محصول تصمیم میگیرند. اکثر شرکت ها برای تبلیغ محصول خود، آن را در اختیار یک نویسنده حرفه ای قرار می دهد تا محصول را تست و بررسی کند و در مورد آن مطلبی در وب سایت خود منتشر کند. برخی از این وب سایت ها بخشی را برای تبلیغ دهندگان به صورت اختصاصی قرار می دهند تا شرکت ها برای محصول خود بنویسند و آدرس وب سایت یا تماس شرکت خود را در آن ها قرار دهند.

میکرو اینفلوئنسرها: این گروه همانند مردم عادی هستند با این تفاوت که به علت تخصص خاصی که دارند، در بین عموم جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. در این نوع از اینفلوئنسر ها تنها تعداد دنبال کنندگان مهم نیست بلکه ارتباط و جایگاه آن ها با مخاطبین خود بسیار اهمیت دارد. آنها ممکن است بسیاری از شرکت ها را حتی قبل از پیشنهاد تبلیغاتشان نشناسند اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این گروه دوست ندارد بخاطر یک تبلیغ و کسب درآمد از آن مخاطبین خود را از دست بدهند یا آنها را از خود ناراحت کنند. برخی از این اینفلوئنسر ها ممکن است حتی به اندازه یک سلبریتی شناخته شوند و مورد تایید مخاطبین خود قرار بگیرند زیرا امروز مردم بیشتر وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی و اتفاقات درون آن می کنند.

لاین استورهمچنین مطالعه کنید تفاوت آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ در چیست؟ لاین استور

نکاتی برای اینفلوئنسر مارکتینگ موفق
رویکرد کار با اینفلوئنسر: برای کار با اینفلوئنسر و خود برنامه ریزی داشته باشید و رویکرد خود را مشخص کنید. سعی کنید همرنگ جماعت شوید مردم به تبلیغات مردمی بیشتر توجه می کنند. پس اینفلوئنسر خود را در کمپین تبلیغاتی مورد نظر مردمی و ساده نگاه دارید. با اینفلوئنسر خود برای ایجاد کمپین هماهنگ باشید و اجازه بدهید خود او برنامه ریزی ترتیب دهد که در چه زمان هایی میخواهد محتوا را تولید و یا منتشر کند زیرا او بهتر از شما مخاطبین خود را می شناسد. در مورد برنامه زمانی تولید و توزیع محصول خودتان بسیار هشیار باشید و زمان بندی درستی ارائه کنید.

اینفلوئنسر ها را با برند و محصول خود آشنا کنید: یک قانون بسیار ساده برای اینکه بتوانید استفاده بهتری از تبلیغات توسط اینفلوئنسر ها ببرید این است که خود آن ها محصولات و برند شما را بپسندند. اگر به دنبال تعداد لایک و بازدید های محتوای تبلیغاتی خود در پیج اینفلوئنسر مورد نظر خود باشید موفقیت چندانی نصیب شما نمی شود. اما اگر بتوانید برند خود را به اینفلوئنسر ها معرفی کرده و آن ها با بهره گیری از محصول شما راضی باشند، با این کار شما می توانید تاثیر بهتری بر روی مخاطبین هدف خود بگذارید. شما می توانید برای رسیدن به این هدف محتوایی تولید کنید که مورد توجه اینفلوئنسر ها قرار بگیرد. این کار بدان معناست که خود اینفلوئنسر ها را مخاطبان هدف خود قرار دهید و سعی کنید توجه آن ها را به برند خود جلب کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به اینستاگرام محدود نکنید: آمار ها نشان می دهد که در سال گذشته اینستاگرام موفق ترین شبکه اجتماعی در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ بوده است. اما این موضوع نباید شما را از سایر پلتفرم ها و شبکه های ارتباطی غافل کند. زیرا اینفلوئنسر ها در سایر شبکه های اجتماعی نیز به همین شکل فعالیت قوی و مفید دارند. در ایران علاوه بر اینستاگرام می توانید از کانال های تلگرام، توییتر و سایت های اشتراک ویدیو مانند آپارات نیز استفاده کنید.

در اینستاگرام علاوه بر افراد می توان هشتگ های محبوب را نیز فالو کرد برای اینکار آموزش نحوه فالو هشتگ در اینستاگرام را مشاهده کنید.

از محتوای مناسب استفاده کنید: برای کار در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ نباید به طور مستقیم یک تبلیغات را ارائه دهید و توقع داشته باشید فرد مورد نظر شما نیز این محتوا را برای شما به اشتراک بگذارد. معرفی برند و محصول شما باید در پس زمینه یک محتوای دیگر باشد. برای مثال اگر با یک اینفلوئنسری کار می کنید که محتوای ویدئویی طنز تولید می کند، باید معرفی خود را در جریان یک ویدئو طنز قرار دهید. این کار می تواند به صورت یادداشتی باشد که در زیرنویس ویدیو به عنوان اسپانسر نام برند شما درج می شود.

جمعیت اینفلوئنسر ها در حال افزایش است: این شغل به علت درآمد مناسب و نسبتا جالب بودن بسیاری را جذب کرده است. هر روزه افرادی هستند که سعی می کنند وارد این حرفه شوند و این موضوع برای برند ها و شرکت های بسیار سودمند می باشد. آمار جستجوی افراد در گوگل که چگونه می توان یک اینفلوئنسر شد مصداق این موضوع می باشد. در این صورت موانع برای جذب اینفلوئنسر ها کاهش می یابد و شرکت ها به جای کار با یک اینفلوئنسر می توانند با چندین میکرو اینفلوئنسر کار کنند.

به محتوای ویدیویی بیشتر توجه کنید: امروزه محتوای ویدیویی بسیار مورد توجه عموم کاربران اینترنت واقع شده است. پیامی که باید با چندین صفحه توضیح نوشتاری منتقل شود را می توان با یک ویدئوی یک دقیقه ای به مخاطب عرضه کرد. برای اینفلوئنسر مارکتینگ به افرادی که در زمینه تولید ویدیو فعالیت می کنند بیشتر توجه کنید. این ویدیو ها می توانند در شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب منتشر شوند و بینندگان بسیاری را به سمت برند شما جذب کند. از طرفی دیگر اینفلوئنسر ها می دانند مخاطبانشان دقیقا به چه علت هایی آن ها را دنبال می کنند و این نکات را در تولید محتوای خود در نظر می گیرند.

منابع: انزل وب، کانون تبلیغات مات

درباره‌ی em1987

اینو دیدی ؟

تبلیغات تلگرام

تبلیغات خود را به کدام کانال تلگرامی بسپاریم ؟

ویژگی کانال های مناسب تبلیغات یکی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب پیام رسان تلگرام است …

۳ دیدگاه ها

  1. بنظر بنده هرقدر دامنه‌ی ارتباط با مشتریان اینفلوئنسرها بالاتر باشد، این تاثیرگذاری نیز بیشتر است

  2. اینفلوئنسر ها شخصیت های شناخته شده ومعروفی درارتباط بامخاطبین و زمینه سبک کاری خود درشبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام هستند که تاثیر مستقیم بر روی فالورهای خوددارن وبا گزاشتن تبلیغات درپست های خود درآمد زایی میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.