احتمالاً در مورد جی کنراد ( Jay Conrad Levinson )، پدر بازاریابی چریکی، شنیدهاید. او توانست سیگار مارلبرو (Marlboro) را در زمان کوتاهی از یک برند ناشناخته به برندی درجه یک تبدیل کند. من سیگار نمیکشم، اما طرفدار استراتژیهای بازاریابی هستم که بر رشد کسبوکار مؤثر هستند. پس از جی کنراد پیروی میکنم و تعداد زیادی از استراتژیهای بازاریابی چریکی او را بکار میبرم. فکر کنم شما هم باید این کار را بکنید.
مطلبی که در ادامه خواهید خواند را از کتاب دستور جی کنراد تهیه کردهام. به جای آنکه به یک استراتژیست بازاریابی پول زیادی بدهید تا یک استراتژی بازاریابی برای شما تهیه کند، خودتان در ۱۰ دقیقه این کار را خواهید کرد. ممکن است به اندازهی استراتژی که برای تهیه آن کلی پول لازم است، کامل نباشد؛ اما ۷ حوزهی مهم را پوشش میدهد که شما برای داشتن یک برنامهی بازاریابی جامع برای کسبوکار خود باید مدنظر قرار دهید.
ده قانون بازاریابی در شبکه های اجتماعی
البته نباید فراموش کرد که پاسخ درست دادن به هرکدام از این هفت حوزه اطلاعات غنی و عمیقی نیاز دارد .
این فعالیتی است جهت تهیهی یک برنامهی بازاریابی برای کسبوکار شما در یک صفحه. یک فعالیت زماندار است. شما ۱۰ دقیقه وقت دارید تا این کار را انجام دهید. نیازی به صرف زمان برای تحقیق کردن، صحبت با مشتریان یا مشتریان آینده نیست. تمام تلاش خود را برای ۱۰ دقیقه بر این فعالیت متمرکز کنید: نوشتن برنامه بازاریابی در یک صفحه.
برای ۱۰ دقیقه تمام کارهای دیگر خود را کنار بگذارید. یک صفحه کاغذ بردارید و آماده نوشتن شوید. این یک امتحان نیست. باید پاسخهایی که میدهید صادقانه، واضح و متمرکز باشند. هر سؤال را به چند شکل مطرح کردهام که متوجه منظورم بشوید. الآن میتوانید ۱۰ دقیقه زمان بگیرید و شروع کنید.
۱- هدف کسبوکار شما چیست؟ بهعبارتدیگر، انتظار دارید وقتی شخصی میفهمد شما کی هستید و چه کاری انجام میدهید، چه کار فیزیکی انجام دهد؟
۲- مزیت رقابتی شما چیست؟ چه چیزی شما را از سایر رقبا مجزا میکند؟
۳- بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ چه کسانی مشتریان ایده آل محصولات یا خدمات شما خواهند بود؟
۴- از چه سلاحی برای بازاریابی استفاده خواهید کرد؟ از چه استراتژیهایی استفاده خواهید کرد تا مردم بدانند شما چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید؟
۵- جاویژهی (تمرکز بر تامین یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار)شما کجاست؟ طرح فروش منحصربهفرد شما چیست؟ چرا مردم باید از شما خرید کنند؟
۶- وسیلهی شناسایی شما چیست؟ هویت و شخصیت کسبوکار شما چیست؟
۷- بودجهی شما بهعنوان درصدی از فروش ناخالص چقدر است؟ چقدر میخواهید برای رشد کسبوکار خود هزینه کنید؟
الآن باید در یک صفحه چکیدهی استراتژی بازاریابی خود را داشته باشید. مطمئناً ممکن است جزئیاتی باشد که لازم است به آن اضافه کنید. ویژگیهایی که آن را مختصرتر و واضحتر کند. این یک صفحه الگویی است که میتواند برای تصمیمات بازاریابی خود از آن استفاده کنید و نتیجه بگیرید.