بوم مدل کسب و کار چیست؟
سلام و درود فراوان به همراهان عزیز و همیشگی سایت محبوب لاین استور
در این مطلب می پردازیم به توضیحاتی درمورد بوم مدل کسب و کار ، همراه ما باشید .
بوم مدل کسب و کار چیست؟
در ادامه با لاین استور همراه باشید تا به معرفی این بخش ها بپردازیم :
۲. ارزش پیشنهادی: این بخش به این موضوع می پردازد که به هر بخش از مشتریان چه ارزش و خدمتی را ارائه میکنید؟ ارزش های پیشنهادی شما می بایست برند شما را از رقیبانتان متفاوت کند.
دقت داشته باشید که ارزش پیشنهادی شما می تواند ارزش را از روش های کمی و کیفی مانند : طراحی، قیمت، برند، خوش نامی، کاهش هزینه ها، تازگی، دسترسی پذیری، عملکرد، سفارشی سازی، انجام رساندن کار، کاهش ریسک و راحتی و آسایش فراهم کند.
۳. کانال های توزیع: شرکت ها می توانند ارزش پیشنهادی را از طریق کانالهای توزیعی به مشتریان برسانند. دسترسی به مشتریان از سه طریق قابل انجام است. روش اول خود شرکت میتواند از طریق کانالها به مشتریان دسترسی داشته باشد. در روش دوم شرکت از کانال های شرکای تجاری اش این کار را انجام می دهد و در روش سوم شرکت ها هم از طریق کانال های خود و هم از طریق کانال های شرکای تجاری به مشتریان دسترسی پیدا خواهند کرد.
۴. ارتباط با مشتریان: حفظ ارتباط با مشتریان برای موفقیت شرکت یک امر الزامی است. ارتباط با مشتریان به شکل های مختلفی صورت میگیرد، از جمله این شکل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمک های شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سرویسهای خودکار، سلف سرویس، جوامع کاربری و خلق مشترک.
۵. جریان درآمد: موضوع این بخش توضیحاتی مبنی بر چگونگی کسب درآمد شرکت ها از هر بخش از مشتریان است. روشهای مختلفی برای ایجاد جریان درآمدی وجود دارد که شامل: فروش دارایی، حق استفاده، اجاره یا قرض، حق اشتراک یا عضویت، حق استفاده از مجوز و امتیازها، تبلیغات و حق کارگزاری است.
۶. منابع اصلی: به منابعی اطلاق می شود که جهت خلق ارزش برای مشتریان ضروری هستند. این منابع جزو دارایی های شرکت محسوب شده و شامل منابع انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی می باشد.
۷. فعالیتهای اصلی: با ذکر یک سوال به توضیح این بخش می پردازیم : مهمترین فعالیت شرکت برای اجرای ارزش های پیشنهای چه هستند؟
۸. شرکای کلیدی: معمولاً شرکتها برای بهبود عملیات و کاهش ریسک با برخی دیگر از شرکت ها مشارکت های تجاری انجام می دهند. این مشارکتها به روشهای زیر امکان پذیرند:
همکاری استراتژیک با شرکت های رقیب و غیررقیب، سرمایهگذاری های مشترک، روابط خریدار-فراهمکننده، پیمان و اتحاد های استراتژیک
۹. ساختار هزینهها: برآورد هزینه اجرای مدل های مختلف کسب و کار مربوط به این بخش می باشد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه محور و ارزش محور هستند. ساختار هزینه ها دارای ویژگی های زیر است:
هزینههای ثابت و متغیر، اقتصاد مقیاس به معنی کاهش هزینه ها با افزایش تعداد و نیز اقتصاد محدوده به معنی کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری