آموزش SWOT و زمان استفاده از آن

آموزش SWOT و زمان استفاده از آن

سلام به همراهان همیشگی لاین استور، همراه ما باشید با آموزش SWOT یعنی نحوه تصمیم گیری استراتژیک در کسب و کار

همیشه در ذهن خود داشته باشید که یک کسب و کار موفق می تواند از یک مجموعه‌ تصمیمات درست ساخته شود. ابزارهای اصولی کمی برای این تصمیم گیری ها وجود دارد که باید به آن پرداخت و تأثیر مستقیم آن در آینده یک کسب و کار را بررسی کرد.
آنالیز SWOT به شما کمک می‌کند که یک دید کامل و جامع برای تصمیم‌گیری درست داشته باشید. با ابزار SWOT می توان به همه منابع که باعث نقاط قوت در کسب و کار و همچنین ضعف‌های موجود در یک بیزینس است دست پیدا کرد و تصمیم‌گیری‌ها بر آن اساس تغییر کند.
تحلیل SWOT ، تکنیکی است که با استفاده از آن می توان نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک کسب‌وکار را مورد بررسی قرار داد.

این تکنیک می‌تواند در تمام سازمان یا تنها یک پروژه از آن اجرا شود.

اگر این تکنیک را در سطح سازمانی انجام دهیم میتوان مشخص کرد که تا چه حد در مسیر رشد و دستیابی به موفقیت‌ها نزدیک شده ایم. با استفاده از SWOT میتوان نسبت به کمبودها و خطرات آگاه شد و با جبران کمبودها و حذف تهدیدها، احتمال شکست را کاهش داد.

چه زمانی از SWOT می توان استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانیم با استراتژی درست، آینده یک کسب و کار را رقم زد، قبل از هر چیز باید آن کسب و کار را از همه جنبه‌ها ارزیابی کرد. شما باید قبل از هر تصمیمی از آنالیز SWOT استفاده کرد. استفاده از این آنالیز برای شما مشخص می‌کند که روی کدام نقاط ضعف خود باید بیشتر کار کنید و کدام را باید نادیده بگیرید.

آموزش SWOT و زمان استفاده از آن

آنالیز آموزش SWOT SWOT از چهار بخش زیر تشکیل می شود.

۱- نقاط قوت (Strengths)

۲- نقاط ضعف (weaknesses)

۳- تهدیدها (Threats)

۴- فرصت‌های پیش رو (Opportunities)

برای شناخت دقیق هر کدام از این چهار بخش باید درون و بیرون سازمان را بررسی کرد.

عوامل درونی کسب و کار

دو بخش اول تحلیل SWOT مربوط به نقاط ضعف و قوت کسب و کار است.

بررسی منابع داخلی و تجربیات افراد تیم نشان‌دهنده قوت کسب و کار شماست.

عوامل داخلی :

  • منابع مالی، منابع درآمدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری
  • منابع فیزیکی، ساختمان شرکت و ابزارهای الکترونیکی
  • منابع انسانی، کارمندان و مخاطبین هدف
  • فرآیندهای جاری، برنامه‌های در حال اجرا، طراحی ساختارها و فرآیندهای پربازده

عوامل بیرونی :

  • ترندهای بازار
  • ترندهای اقتصادی
  • سرمایه‌گذاری
  • تغییرات دموگرافیک و نوع مصرف و نیاز جامعه
  • ارتباط بین تامین‌کنندگان و کسب‌وکار های همکار
  • مسائل سیاسی، محیط زیست و ارتباطات اقتصادی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی

با لاین استور همراه باشید تا در ادامه با نحوه این تصمیم‌گیری‌ها بیشتر صحبت کنیم.

آموزش SWOT
مزایا SWOT

مزایای آموزش SWOT 

نقاط قوت هر سازمان با توجه به نوع محصول و خدمات و صنعتی که در آن فعال است، مشخص می‌شود. نقاط قوت شما می‌تواند غیر ملموس باشد ( فروش بالا و شناخته شدن شما در تولید یک محصول و رهبری و مدیریت قوی در سازمان و یا تیم فنی قوی )

دیگر نقاط قوت : جوان و چابک بودن نیروها، باتجربه بودن نیروی‌های یک سازمان، ارتباطات خوب و شبکه‌سازی قوی یک شرکت

نقاط قوت یک کسب و کار شامل موارد زیر می باشد :

  • کارهایی که شرکت به خوبی انجام می‌دهد.
  • ویژگی‌هایی که شما را از رقیبانتان متمایز می‌کند.
  • منابع داخلی مانند مهارت و دانش کارکنان
  • دارایی‌های ملموس مانند سرمایه و تکنولوژی

معایب آموزش SWOT 

  • چیزهای ضروری که در کسب و کارتان ندارید.
  • کارهایی که رقیبان شما بهتر از شما انجام می‌دهند.
  • موقعیت نامشخص استراتژیک برای فروش یک محصول

۳-فرصت‌های پیش رو

  • تعداد کم رقیبان در صنعت شما و یا در محصولی خاص
  • به وجود آمدن نیازهای جدید در جامعه برای محصولات شما
  • توانایی ارتباط با جامعه مشتریان از روش‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، بلاگ و رویدادها

۴-تهدیدها

آموزش SWOT و زمان استفاده از آن

 

  • رقیبان تازه وارد به صنعت
  • تغییر وضعیت اقتصادی
  • انتشار اخبار منفی و شایعات بر علیه شما
  • تغییر نیازهای افراد جامعه
#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)