چگونه از SWOT برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

چگونه از SWOT در کسب و کار خود استفاده کنیم؟

سلام به دوستان و همراهان عزیز لاین استور، در ادامه با آموزش چگونگی استفاده از SWOT در کسب و کار  صحبت خواهیم کرد.

همانطور که در مقاله آموزش SWOT در کسب و کار و زمان استفاده از آن گفته شد ؛ SWOT یعنی نحوه تصمیم گیری استراتژیک در کسب و کار

برای استفاده از این تحلیل باید به چند سؤال مهم پاسخ داد.

یاد آور میشویم که برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها نیاز است تا تحقیقات بازاریابی و تهیه پرسشنامه به صورت کامل انجام گیرد و داده به درستی جمع آوری شوند.

ابتدا به سؤالات مربوط به نقاط قوت می پردازیم :

  • شما چه کاری را بهتر از شرکت‌های دیگر انجام می‌دهید؟
  • موقعیت استراتژیک شما در فروش چه محصولی است؟
  • مشتریان چه ویژگی از محصولات یا کسب و کار شما را دوست دارند؟
  • شما چه منابعی از نظر نیروی انسانی و یا منابع تکنولوژی دارید که رقبای شما ندارند؟
  • مهم‌ترین نکتهٔ مثبتی که باعث شناخته شدن برند شما می‌شود، چیست؟
  • چه محصولی از شما از همه پرفروش‌تر است و دلیل این پر فروش بودن چیست؟

با پاسخ دادن به این سؤالات و سوالات مشابه دیگر متناسب به صنعت خود می‌توانید لیستی از نقاط قوت خود تهیه نمائید.

اکنون به سوالاتی جهت پیدا کردن نقاط ضعف می پردازیم :

  • چه منابعی رقیبان شما دارند که شما ندارید؟
  • بزرگ‌ترین چالش‌ها در فروش محصولات چیست؟
  • مشتریان از چه ویژگی از محصولات شما بدشان می‌آید؟
  • چرا مشتریان شما از سرویسی که خریداری کرده‌اند، انصراف می‌دهند؟
  • چه انتقاد و یا نکته منفی را اغلب در نظرات مشتریان می‌بینید؟
  • نکته منفی موجود در برند شما از نظر جامعه چیست؟

نکته : یافتن نقاط ضعف و قوت در سازمان بسیار ساده‌تر از یافتن فرصت‌ها و تهدیدها در خارج از سازمان می باشد.

سوالاتی برای پیدا کردن تهدیدها و فرصت‌های پیش رو

چگونه از SWOT برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

 

  • آیا بودجه مالی، ابزار و یا منابع دیگری وجود دارد که از ظرفیت آنها استفاده کاملی نکرده باشید؟
  • کدام کانال بازاریابی بیشتر از انتظار شما اثربخش بود و چرا؟
  • چگونه می‌توانیم فروش و فرآیند خدمات مشتری را بهتر کنیم؟
  • آیا به صورت بهینه از منابع و قابلیت‌های سازمان استفاده می‌کنید؟
  • نیاز اصلی مشتریان که ممکن است به خاطر آن به ما مراجعه کنند چیست؟

پس از تهیه ی داده های SWOT ، دید کاملی نسبت به وضعیت شرکت خود به دست می‌آورید. اکنون دو مرحله نهایی پیش رو دارید:

  • آیا فرصتی در بازار وجود دارد که با استفاده از نقاط قوت خود بتوانید از آن ها استفاده نمائید ؟
  • آیا امکان تقویت نقاط ضعف وجود دارد؟ آیا می‌توان نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کرد؟
  • سؤال اساسی‌تر اینکه آیا باید نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد یا بهتر است از آن‌ها صرف نظر کرد و فقط روی نقاط قوت تمرکز بیشتری داشت؟ 

چگونه از SWOT برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

بررسی تخصصی نقاط قوت و ضعف سازمان

نقاط قوت و ضعف، اهمیت استراتژیک دارند. این اهمیت در مرحله اول ترجیحاً به صورت مستقیم، توان ایجاد جریان‌های سودآور قابل توجه برای کسب‌وکار ها را داشته. به بیان دیگر فرض کنید شما با بررسی نقاط قوت خود به این نتیجه می رسید که توانایی تولید یک محصول جدید را دارید. حال به بررسی این سوالات می پردازیم :

  • آیا محصول جدید شما خریدار دارد و نیازی از جامعه است؟
  • آیا محصول جدید شما قابلیت کپی شدن توسط رقبا را دارد؟
  • تا چه زمانی می‌توان از آن محصول جریان سودآور داشت؟

دانلود پاورپوینت نمونه SWOT در کسب و کار :

لاین استور برای شما عزیزان فایلی را به صورت نمونه آماده کرده است تا با استفاده از آن بتوانید تحلیل SWOT را مرحله به مرحله انجام دهید.

دانلود فایل نمونه SWOT

#مجید_درویش_زاده #لاین_استور#استارتاپونه
درویش زادهDarvishzade
پنل ممبر فالوور

    لطفا برای مشاوره رایگان در خصوص ارائه خدمات؛ فرم زیر را پر کنید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانستو برای دریافت تخفیف ویژه امتحان کن! (ویژه نمایندگی)